Styring av vannbåren varme

Er det mulig å la bevegelsessensorer (Aotec Multisensor) og røykvarslere regulere temperatur når en har vannbåren varme? Ved for.eks assosiere disse mot innganger på en Heatit Z-water? Kunde ønsker ikke termostater. Er det evnt andre greie måter å løse dette på?

Jeg har det slik hos meg. Bevegelsessensorer, røykvarslere og Sensative Strips som tempsensorer i alle rom. Ikke assosiert mot Z-water, Tibber styrer alt via Futurehome. Fungerer glimrende hos meg. Har fire forskjellige sensorer i stua, og snittet blir brukt.

Har det slik hos meg også, ikke noe assosiering nødvendig. Legger bare riktig utgang på Zwater enheten til riktig rom :slight_smile: Fungere helt strålende

Er det forresten noen som har funnet en elektriker i Bergensområdet som er villig til å installere Heatit Z-water? Virker som om de fleste er skeptiske fordi de ikke forhandler produktet selv. Eller så referer de bare til Uponor sitt smart-system, som er uaktuelt for min del.

Er det selve oppkoplingen eller konfigureringen du trenger hjelp med?

Jeg bor ute i Øygarden (Rong) og vurderer å bytte til Z-Water selv.

Dette er på et eksisterende anlegg med 24V aktuatorer, så jeg ser ikke problemet med å gjøre dette selv.
Hvis du derimot har 230V aktuatorer, så stiller det seg nok litt annerledes når det gjelder selve oppkoplingen.

Du har nok rett.
Er selve oppkoblingen. Er vel bare strømkobling til Z-Water man egentlig ikke kan gjøre selv, men dette blir i prinsippet det samme som å koble støpsel til en lampe.
Har stikkontakt i vannskapet, så da kan jeg vel bare kjøpe en ferdig ledning med støpsel, og koble til.

Eg koblet bare en ledning med stikkontakt til Z-water det har du vel lov til selv.

1 Like

Trenger man ikke å assosiere termostat/temperatursensor mot Z-Water for at denne skal kunne styre de respektive utgangene?

Hvordan forteller man da hvilken temperatur man faktisk ønsker i det aktuelle rommet?

Vurderer sterkt å bytte ut den gamle “dumme” styringa til VBV med en Z-Water og termostater/sensorer.

Edit: Jeg ønsker lokal kontroll i hvert rom i tillegg til kontroll fra app.

Jeg håper og tror at jeg bare kan plassere hver utgang i riktig rom i FH-appen, og så kan jeg sette ønsket temperatur der. Så justerer den temp basert på data den får fra FH. Hvis ikke må det vel lages en flyt for dette. Men det må jeg vel gjøre uansett for å kunne justere på dag/natt, borte/hjemme, raske endringer av utetemp etc. Har en på vei i posten, så da får jeg snart leke litt med oppsettet.

Når det gjelder termostater forstår jeg det slik at de kan assosieres direkte mot Z-Water, og sånn sett ikke er avhengig av FH for å fungere. Selv mener jeg at systemet er for tregt til at termostater er spesielt nyttig. Blir ganske dyrt også hvis man skal ha en i hvert rom.

Du kan bruke varmen som FH får inn fra div sensoret i et rom (bevelgese, brannvasler mm) for som input til Z-water styringen.

Du kan også kjøpe dedikerte termostater for rom dersom du vil ha display og mulighet for å styre utenom i app.

1 Like

Da ligger du et lite hakk foran meg, jeg har ikke bestilt Z-Water enda.

Dette kan helt sikkert andre mye bedre enn meg, men her er hvordan jeg har forstått dette:

Releutgangene på Z-Water vil dukke opp som releutganger i Futurehome. Disse må nok defineres som “Heater” (Varmeovn). Hver releutgang kan så styre hver sin aktuator.

Man legger så aktuell(e) temperatursensorer og aktuell(e) releutgangger inn under samme rom i Futurhome.
Da vil man under “Klima” få en “slider” for å endre set-temperatur, samt en visning av både set-temperatur og aktuell temperatur i rommet.

Hvis man som meg har flere sløyfer i samme rom, så legger man bare de aktuelle releutgangene inn under det aktuelle rommet sammen med temperatursensor(er).

Hvis man ønsker en termostat med lokal styringsmulighet, så legger man termostaten og aktuell(e) releutganger inn under riktig rom.
For at selve termostaten skal kunne styre rele-utgangene, må det opprettes en forbindelse direkte mellom termostaten og aktuell(e) releutgagner.

Disse grunnleggende innstillingene tror jeg er relativt enkelt å få til riktig.

Utfordringen kommer når man skal lage flows og autmatiseringer.

1 Like

Termostat (f.eks Heatit Z-Temp2) kan legges i samme rom og derfor regulere set.temp for det rommet. Det vil si at det fungerer om de er i samme rom. Men dersom f.eks smarthub skulle være uten strøm (uten internett går fint) får man ikke regulert temp. Hvis det er ønskelig å ha den failoveren, så må enhetene assosieres i tillegg.

2 Likes

@espen:

Takk for klargjøring.

Venter Heatit Z-Water i posten ila denne uka.

Tror jeg har sikt på det meste når det gjelder oppsett nå.

Var ganske greit å koble til, selv om jeg knotet litt siden jeg i utgangspunktet ikke hadde peiling på hva jeg drev med :smile:. Trodde først at jeg bare kunne koble til de to ledningene fra hver aktuator til hvert relé-par på Z-Water, og så fikk de automagisk 24V. Men egentlig var det ganske greit forklart i et skjema i manualen hvordan det skulle kobles:
Skjermbilde 2022-01-14 kl. 10.05.03

Med litt nødkoblinger på nattestid, ble det da seende slik ut:

Strømmen knabbet jeg fra Uponor-boksen som styrte varmen fra før:

Etter å ha lagt til Z-water i Futurehome, tildelte jeg hver kanal til riktig rom og satte type til varmeapparat.


Kan da sette temp for hvert rom

Kan også stille inn temp for hvert rom for hver modus. Usikker på hvor bra dette vil fungere, siden tempen helst bør justeres opp ett par timer før vi våkner etc. Så her må jeg nok lage noen flows i tillegg.