Temperatur endrer seg av seg selv

Hei! Jeg er også en som benyttet meg av funksjonen for tidsstyring av varmen i gammel app (har også gammel hub). Varme av kl. 23 og på kl. 06.30 hver dag. Er vi bortreist så deaktiverte jeg tidsstyringen. I tilleg har jeg lagt egen tidsstyring på varmen på soverommene til barna.
Nattmodus skrur kun av alt lys. Når vi drar på jobb så aktiveres bortemodus hvor alt lys går av og varme justeres noe ned. Førstemann hjem aktiverer hjemmemodus som skrur på lys og øker varmen igjen. Dette har vært opplegget hittil, og det har fungert bra i grunn.

Jeg har nå satt opp tilsvarende automasjon på dette i ny app, men forstår av kommentarer ovenfor at 2-timers forsinkelsen ikke er gjeldende lengre? I tillegg har jeg et problem med at mill-ovner som styres via smart plug og fibaro temp.sensor ikke kan styres på denne måten, slik som termostater. Får bare opp alternativ å skru ovnene på, ikke justere temperaturen.

Jeg må nå få på plass et skikkelig system for denne varmestyringen.
Er systemet nå lagt opp slik nå at man skal bruke bytte av modus til å styre varmen, og ikke tidsstyringer/automasjoner? Altså sette varme av på nattmodus og automasjon at nattmodus aktiveres hver kveld? Lysene må da skrus av manuelt, men det er for såvidt ikke noe problem. Å aktivere nattmodus manuelt hver kveld glemmes fort av eller blir ikke gjort når fruen er alene hjemme.

Og så må det da lages tilsvarende automasjon på aktivering av hjemme-modus på morgenen? Det vil jo da resultere i at alt lys som skal på i hjemmemodus da slås på 2-3 timer før vi står opp, hvilket ikke er hensiktsmessig.

Jeg tar veldig gjerne imot tips og innspill til hvordan man kan gjøre dette på en mest mulig smidig, økonomisk og automatisert måte…