Temperatur endrer seg av seg selv

Hei.

Hver kveld settes huset i “natt” og lys slukkes samt temeraturer settes til nattsenking. hver morgen klokken 06.15 settes huset i “home”. Noe varme og noe lys settes da på. På badet i kjeller så skal temperatur derimot ikke endres, da dette badet ikke brukes før på ettermiddag. Har derfor laget en snarvei som øker temperatur på dette badet klokken 17.00 på hverdager og 12.00 på lør/søn, hvis huset er i “home” eller “away” modus…

Men, noe setter på denne temperaturen en eller annen gang iløpet av dagen. Jeg sjekker om morgenen etter at huset er satt i “home” at temp på bad kjeller fortsatt står i natt temp. Når jeg sjekker igjen utpå dagen så er plutselig temp satt til det som snarveien skal gjøre klokken 17.00. Det er ingen informasjon på tidslinjen om at “noe” har skjedd så jeg fatter ikke hvorfor denne blir endret av seg selv.

Noen tips til hvordan jeg kan finne ut hva det er som trigger dette ?

Har slettet alle snarveier og tidsstyringer og lagt de til på nytt for å utelukke at det var noe feil med oppsettet første gang, men samme skjer fortsatt.

Arild

Er dette på gammel hub med tidsinnstillinger satt opp i gammel app?

Gammel hub som er oppdatert ja. Mulig at tidsinnstillingen opprinnelig ble laget i gammel app. Men jeg har slettet alle sammen og lagt de inn på nytt i den nye app`n.

Dette gjelder gammel app. Usikker på om det virker på samme måte oppsatt i ny app.

Ja, den der er jeg klar over. Men i dag sjekket jeg klokka 12.30 ish og da var temperatur allerede justert opp og varmen stod på. Tidsstyringen skulle ikke skje før klokken 17.00.

Det var rart. Har du tibber med smart varmestyring akivert? Skal jo isåfall komme opp i tidslinjen om tibber overstyrer🤔

Har tibber, men ikke aktivert smart varmestyring. Ser dog på tibber at det er nøyaktig klokken 12 at varmen slår seg på. Har nå koblet fra Tibber for å se om det er den som tuller med meg.

2 Likes

Tibber hadde ikke noe med saken å gjøre. Fortsatt er det noe som trigger temperaturen på badet nede iløpet av dagen.

Hvordan kan jeg finne ut hva det er som trigger det ?

Anyone ?

@espen ?

Skjer dette hver dag eller bare en gang?
Har du flere termostater i samme rom?
Send gjerne en epost til support@futurehome.no så får vi det inn i systemet :slight_smile:

Skjer hver ukedag kl 12 og helgedager kl 05.00.

Bare en termostat i dette rommet.

Har sendt en Mail til support nå.

Hei igjen!
Det høres ut som tidsinnstillinger fra gammel app. (De er per dags dato ikke synlige i ny app).

Kunne du åpnet gammel app, og verifisert at det ikke ligger noe i tidsinnstillinger?

Ut fra tidene du forklarer her, er det nok tidsinnstillingene som starter 2 timer før satt tid som @lgrubbmo henviser til.

Var nok gamle tidsinnstillinger fra gammel app ja. Virker nesten som det skal nå.

Men etter at jeg fjernet alt fra gammel app, så virket ingen av tidsinnstillingene som lå i den nye app`n. Måtte slette alle sammen og legge de inn på nytt.

Har dere nå fjernet funksjonen med at varmen slår seg på 2 timer før ?

Hele automasjoner kjøres på en annen programvare enn det “tidsinnstillinger” i gammel app gjorde. En kan sette opp tidsbasert automasjon som skal utføres to timer før eventuelt modus endres.

Ok. Er det mulig å få en beskrivelse av hvordan jeg skal lage en slik automasjon ?

Om du har satt opp en automasjon til å sette hjemmemodus kl 15 hver dag, kan du lage en ny automasjon som kjører en snarvei kl 13

Innstillinger -> automasjoner -> time

Ok. Er bare den du tenkte på ja.

Ulempen da er at hvis jeg endrer tidspunkt for hjemmemodus så må jeg også endre tidspunkt for når snarveien til temp skal kjøre.

Finnes det ikke en mulighet for å lage en automasjon som justerer temperatur xx antall minutter før modus endres. Slik at denne vil følge evnt endringer i tidspunkt for når modus endres ?

Evnt så burde funksjonen for at temp settes 2 timer før være valgfri.

Det er mulig å få til via Thingsplex ved å lage din egen flow. Ulempen er at du må også bruke Thingsplex for å endre tidspunkt

Jeg også har noen tidsstyringer fra gammel app, som nå er utilgjengelig for meg. I tillegg har jeg byttet til ny Hub, slik at det ikke er mulig å benytte gammel app for å få oversikt og mulighet til å endre på disse. Når vil disse bli tilgjengelig i ny app/ny Hub? Er eneste måte å få tilgang til disse å bytte tilbake til gammel Hub og laste ned gammel app?

Hei!
De tidsstyringene blir erstattet med automasjoner som er i ny app - altså slette de, og lage de på nytt i automasjoner :slight_smile:

For å fjerne de gamle tidsstyringene, kan du ta kontakt med support på 23 50 68 47, eller epost support@futurehome.no