Trenger hjelp:
-
- Ønsker en senkning på 2° som skal følge innstilingen på termostat og ikke appen.
-
- Jeg kan ikke se på tidslinja om noen har endret på gradene på termostaten. (Ser kun endringer om det skjer via appen.)
Kan vi få til noe av dette?
Trenger hjelp:
Kan vi få til noe av dette?
Hei. Kan svare på spørsmål 1: Er fullt mulig ja. Det som er mest kryptisk her er behandling av str_map. men har du fått det til en gang er det grei sak.
Slik eg har bygd det opp har eg en flow som leser av nye setpunkt når det blir satt og lagrer i en global variabel. Endring av setpunkt gjer eg i en automasjon som har kriteria om termostat skal senkes eller forhøyes. Typisk mot effektledd eller strømpris.
forenklet det du spør om.
flow1, lesing av setpunkt til global variabel:
trigger:
setpoint_vaskerom er en global variabel og har alltid siste setpunkt som er satt enten frå app, TP eller fysisk. Globale variabler kan brukes av alle flows. Vi bruker denne vidare i flow 2.
Flow 2 senking:
ønsket utregning, bruker global variabel og lagrer resultat i en flow variabel.
i en transform skriver dette til en flow str_map variabel. Er bare å skrive inn dette og endre variabel til den du bruker. Er denne termostaten trenger for å kunne endre temperatur setpunkt.
{
“temp”: “{{variable “SetpointVaskerom” false}}”,
“type”: “heat”,
“unit”: “C”
}
Deretter skrive til termostat:
Når du har fått til dette er det fort andre ting du har lyst å få til. Kan gi nokre tips:
Har du tibber pulse kan eg anbefale denne, då får du egentlig samme effektledd beregningen som er grafisk vist i tibber app. og er veldig hendig å kjøre senking mot for å holde effektleddet. Tmars har gjort et godt stykke arbeid her. Eg kjører også et gjennomsnitt slik som han beskriver i siste post, fin å bruke når en skal skru på igjen forbrukere.
Er ønskelig å lage gode kriterier for senking og sette verdi tilbake. Er mange måter å gjere det på. For min del bruker eg Tmars sin beregning beskrevet over. og må ha den på 2 kjøringer etter kvarandre for at forbruker skal senkes. bruker globale bool variabler for å ha kontroll på om utstyr er senket eller ikkje.
har en flow som ligner litt for å skru på forbrukere igjen:
Vedrørande strømpris er denne grei å vite om du har tibber pulse.
I flow for å skru av forbrukere for strømpris bruker eg percentile > 80. og skrur då av ønska utstyr dei 4 dyraste timane i døgnet.
Spørsmål 2: Dette er i grunn noko eg ønsker sjølv også så testa ei løysing her.
Utfordringene her va at det blir 2 oppføringer i timeline når en endrer frå app. Og skriving med variabel til Timeline var ikkje rett fram. Fann løsninger på dette.
Bygger i grunn bare på flow eg nevnte i forrige post med lagring av setpunkt til globale variabler. Nytt med grønn ring.
hovedlinje flow:
La til 2 sec delay
if sjekk om det er app eller lokal termostat som endring kjem frå.
generere tekst timeline:
{
“message_en”: “Termostat manuell temperaturendring til {{ variable “tmp_badoppe” false }} grader”,
“message_no”: “Termostat manuell temperaturendring til {{ variable “tmp_badoppe” false }} grader”,
“sender”: “flow”
}
send til timeline:
ny linje i flow:
Blir sendt cmd.setpoint set når en sender kommando frå app og trigger på denne.
setter en ny variabel true.
4 sekund delay:
resetter variabel.