Thingsplex UI: Forslag til forbedringer

(Litt usikker på om dette er rett sted å legge ut dette, men tenker det passer bedre her enn som en “issue”.)

Jeg har gjort meg noen tanker om ting som har rom for forbedring i brukergrensesnittet i Thingsplex. Hovedsaklig fordi jeg hver eneste gang tar meg i å bli forvirret over hvor jeg er og hvor jeg finner enkelte funksjoner. Jeg tenker det er enkle ting som kan gjøres for å bedre dette - ikke egentlig for å gjøre det “pent” (det er jo et utviklergrensesnitt!), men for å gjøre det raskere og enklere:

Tydelig markering av de ulike sidene
Pop-quiz: Hvilken av disse er “Devices” og hvilken er “Things”?


(Bonusspørsmål: hva er forskjellen på en “device” og en “thing”? :thinking:)

Her kunne det vært fint med en tydelig overskrift, og å markere (endret bakgrunnsfarge for eksempel) det menyelementet (både toppnivå og undernivå) man er inne på.

Skille mellom ID, ID, Node ID og ID
I appen brukes andre betegnelser (id, locationRef/room, thingRef, address og channel). Det ville være en fordel om disse ihvertfall hadde ulike navn som matcher de som brukes i appen. For eksempel har jeg nylig kommunisert med en utvikler hos Futurehome som spurte etter “node id”, som viste seg i dette tilfellet å være det som i appen heter “address”.


(Denne er forøvrig lagt inn som issue her: https://feedback.futurehome.io/issues/p/confusing-ids-in-thingsplex)

Det er sikkert mange flere slike eksempler som kan dukke opp etterhvert og diskuteres i denne tråden. Merk at poenget ikke er å kritisere Thingsplex, men å foreslå lavthengende frukter som kan gjøre opplevelsen med å bruke Thingsplex bedre og muligens også redusere supporthenvendelsene litt.

(Det er blitt nevnt at det kommer en oppdatering til Thingsplex denne uken, så mulig disse tingene allerede er fikset… :innocent:)

1 Like

Mange gode poeng! :+1:

Eg gjekk på akkurat samme smellen som deg med dei ulike ID-ane i TP.

Jeg må legge til en ting til:

Message Stream

Den går for fort…

Hvis man vil endre hvor mange linjer som vises per side (En instilling som ikke gjør noen forskjell, forresten…) må man være rask. Hvis man ikke er rask nok på labben etter å ha scrolled nederst på siden, blir valget borte igjen fordi det kommer nye meldinger på toppen. Veldig frustrerende.

I tillegg er det veldig vanskelig å finne en konkret melding. Det kommer hele tiden nye meldinger som flytter det du er på jakt etter. Jeg forsøker for eksempel ofte å søke på siden etter en viss enhet (fordi filtrering ikke virker om du ikke allerede vet akkurat hva du leter etter), men der må man også sloss med søkefunksjonen i browser for å finne frem til det man vil ha. Og så må man kaste seg over meldingen mens den løper forbi for ikke å miste den igjen.

Håper på mulig fiks på dette?

Eller ihvertfall en filtreringsfunksjon av typen pt:j1/mt:evt/#

1 Like