(Litt usikker på om dette er rett sted å legge ut dette, men tenker det passer bedre her enn som en “issue”.)
Jeg har gjort meg noen tanker om ting som har rom for forbedring i brukergrensesnittet i Thingsplex. Hovedsaklig fordi jeg hver eneste gang tar meg i å bli forvirret over hvor jeg er og hvor jeg finner enkelte funksjoner. Jeg tenker det er enkle ting som kan gjøres for å bedre dette - ikke egentlig for å gjøre det “pent” (det er jo et utviklergrensesnitt!), men for å gjøre det raskere og enklere:
Tydelig markering av de ulike sidene
Pop-quiz: Hvilken av disse er “Devices” og hvilken er “Things”?
(Bonusspørsmål: hva er forskjellen på en “device” og en “thing”?

Her kunne det vært fint med en tydelig overskrift, og å markere (endret bakgrunnsfarge for eksempel) det menyelementet (både toppnivå og undernivå) man er inne på.
Skille mellom ID, ID, Node ID og ID
I appen brukes andre betegnelser (id, locationRef/room, thingRef, address og channel). Det ville være en fordel om disse ihvertfall hadde ulike navn som matcher de som brukes i appen. For eksempel har jeg nylig kommunisert med en utvikler hos Futurehome som spurte etter “node id”, som viste seg i dette tilfellet å være det som i appen heter “address”.
(Denne er forøvrig lagt inn som issue her: https://feedback.futurehome.io/issues/p/confusing-ids-in-thingsplex)
Det er sikkert mange flere slike eksempler som kan dukke opp etterhvert og diskuteres i denne tråden. Merk at poenget ikke er å kritisere Thingsplex, men å foreslå lavthengende frukter som kan gjøre opplevelsen med å bruke Thingsplex bedre og muligens også redusere supporthenvendelsene litt.
(Det er blitt nevnt at det kommer en oppdatering til Thingsplex denne uken, så mulig disse tingene allerede er fikset… )