Neste komponent som skal kjøpes inn er en HAN-sensor. Da har jeg sett på Tibber og FH sine varianter, men jeg klarer ikke å finne ut om det er noe utenom pris som gjør at jeg bør velge den ene framfor den andre. Det jeg vet nå er:
Jeg har en Aidon strømmåler,
Jeg har ikke tibberabonnement siden jeg har billigere abonnement en annen plass
Tibber henter strøm fra HAN-kontakten, mens FH har batteri (ukjent levetid)
Tibber er 300 kr dyrere enn FH
Er det noen som har erfaring med disse og vet om det er noen grunn til å velge den ene framfor den andre?
Eit viktig aspekt å ta med er at Tibber kommuniserer via WiFi mens Futurehome kommuniserer via FH hubben over Zigbee. Noko av det viktigste å ta stilling til er altså hvilke nett som har tilstrekkeleg dekning ved sikringsskapet til å oppnå stabil kommunikasjon.
Hmmm… Da er det mulig jeg må velge Tibber sin. Det er ca 8 m, et gulv og 1-2 vegger mellom sikringsskapet og huben. Jeg har heller ingen andre zigbee enheter som kan rute signalet mellom de to. Men samtidig har jeg nå lest at enkelte sliter med at strømmåleren ikke leverer nok spenning til tibber sin sensor.
De har Tibber inne lokalt her i Narvik, så det er vel ikke verre enn å kjøpe, teste og evt levere tilbake hvis det ikke funker.
Du kan kome deg rundt dette med å ha den kontinuerleg tilkopla USB-straum. Føresetnaden er sjølvsagt at du har ei stikkontakt nær nok, helst inni sikringsskåpet.
Jeg har samme type som FH levererer, men den er kjøpt hos Datek. Fikk lagt den til, og den virket en lang stund. Nå er den plutselig borte og jeg får ikke inkludert den på nytt. Er det en slags sperre på leverandør?
Jeg løfter denne litt igjen. Vurderer og kjøpe meg HAN Sensor, og lurer litt på hvordan mulighentene( og begrensningene) er rundt funksjonalitet - Tibber Pulse vs FH HAN
Jeg har ikke Tibber, men vurderer og bytte til Tibber og så kjøpe Tibber Han Sensor.
Alternativt bare kjøre FH Han sensor. ( Zigbee er ikke noe stress siden Skap er 2 meter fra FH Hub.)
Hvilke muligheter (og begrensninger) ligger i de 2 løsningene.
Velger jeg FH HAN Sensor, går jeg feks glipp av funksjonalitet inn mot Tibber som et interesant?
Jeg har Tibber Pulse 1 gen, den fungerer helt fint til mitt bruk sammen med FH. Til info det er kun 2 gen som er til salgs hos Tibber nå, og den skal visst bruke enda mindre strøm enn 1st gen. Slik jeg forstår det - mindre strømforbruk = bedre stabilitet dersom du ikke har ekstern strømsupplering. Personlig har jeg ikke brukt FH HAN måler og kan derfor ikke utale meg om den.
P.S. Tibber sin Pulse integreres direkte til Tibber. Foreløpig er det ingen integrasjon mellom FH og Tibber og det er vel uvvist når det vil endre seg.
Det er sikkert varmestyringen du tenker på.
Tibber pulse derimot, går rett inn i FH, ligger i playgrounds, denne var alternativet før FH kom med sin egen HAN-sensor.