Tilbakemelding til FH

Jeg føler ikke dette er første gangen, dessverre, men her kommer nok enda en post som ikke har veldig positiv baktanke.

Etter webinaret i fjor fikk jeg virkelig håpet opp. Det ble snakket om hyppigere oppdateringer på fremgang og nye prosjekter, men jeg synes fremdeles FH har vært VELDIG beskjeden med tilbakemeldingene.
Jeg skjønner også at ikke alle ønsker i Canny kan bli integrert enten med en gang eller i det hele tatt. Vi er krevende brukere som ønsker oss alt slags mulig rart.
MEN det å “love” at noe kommer til høsten og ikke høre ett eneste ord om den mest ettertraktede posten på Canny et halvt år etter er for dårlig. Vi bet fremdeles ingenting hva som skal inngå i Automasjoner 2.0, vi trodde vi visste når, men det har også gått ut.

Jeg ser også igjen og igjen at spørsmål her inne ikke blir besvart. Jeg tenker ofte at det kan så klart være pga manglende ressurser og tid, men jeg føler også jeg ser at når det kommer veeeldig enkle spørsmål og kritikk, da kommer svarene kjapt så postene leses tydeligvis av noen. Ja, til og med fra sjefen selv i ny og ne.

Her før helgen så jeg et hint om en ny lansering og gledet meg faktisk veldig mye. Skuffelsen ble igjen stor når det endelig kom noe nytt og dette var en aprilspøk. Jo, for all del skal man ha det morsomt osv, men jeg kjente i dette tilfelle at jeg ble mer skuffet enn jeg synes det var morsomt.

Canny er full av oppgaver som for meg virker relativt enkle. Jeg kan null om programmering, men noen av oppgavene der høres ut som kunne vært løst ganske lett. “Språkvask” er en av de jeg tenker mest på.
Hvorfor ikke bare få unna noen av disse for å minske listen litt?

Jeg skal avslutte med å si at ikke alt er negativt. Det kommer endringer og informasjonen om hva som er nytt har blitt bedre enn før. Få av disse endringene har truffet meg de siste årene med tanke på dørlåser og Mill, men det er ikke FH sin feil. Dette påvirker så klart tålmodigheten, men shit happens.

Håper å høre fra andre brukere og så klart FH selv. Dette er ikke ment som et angrep mot FH, men heller en mulighet til å svare på noen spørsmål til sine brukere.

Takk for meg for denne gang.

8 Likes

Støtter opp denne. Er nok flere enn meg som har tenkt å gi FH en siste sjanse og venter på automasjon 2.0, for å se hva det faktisk inneholder, og om de skal bytte til annet system…

Når vi først er inne på det med lanseringsdatoer osv. er det noen som har fått bestilt og testet komfyrvakta? Jeg ventet og ventet, men fant den aldri i nettbutikken, så ble til slutt nødt til å kjøpe en annen komfyrvakt for å bli ferdig med kjøkkenet

1 Like

@JonSlow , Anders har kommet med tilbakemelding her; Mangel på oppdateringer fra Futurehome

1 Like

Jeg kan signere på alt du skriver @JonSlow

Innlegget til Anders er det selvfølgelig flott, men det er en tilbakemelding vi har hørt flere ganger ila de siste to årene. Inntil de faktisk viser det så tror jeg mange vil fortsette å stille spørsmål.

Så er det sikkert mange grunner til at ting er som de er og hvordan de siste årene har utfoldet seg, men FH mister mange “medium til avanserte” brukere ved å drive på denne måten.
Hvis de ikke kan vedlikeholde tette bånd til brukerne så tror jeg det er ryddigere om de tydeliggjør det og heller driver som et lukket system, som er delvis slik de oppleves idag.

1 Like

Av nyskjerrighet, så lurer jeg på hva alternativet er, om man ønsker denne typen kontakt mot utvikling?
HA, Homey, HS, alle disse har store brukerforum, men utviklerene selv er ikke stort på banen fra hva jeg ser. Rett meg gjerne.

Brukerforum er flott og det setter jeg pris på, her er jo verdien at vi brukere kan dele erfaring, tips og triks sammen. Det syntes jeg er supert. Men det er naturlig at tråder som dette også dukker opp.

Min tilbakemelding gjelder hvordan FH har presentert blant annet Canny, beta testing (Tibber, Google og Z-wave) og webinarer/lanseringer. De har i alle år ytret et ønske om at de vil ha tett kontakt, også symbolisert gjennom disse eksemplene, men jeg opplever at de ikke leverer på sine lovnader.
De vedlikeholder ikke Canny, uttalte tidslinjer sprekker med mange måneder og det er ofte ingen uttalelser om hva/hvorfor.

Det kan være så enkelt som at de har tatt seg vann over hodet og lovet for mye, men når det har skjedd over flere år så er det skuffende. Da syntes jeg de bør revurdere om dette er rett vei videre.

Jeg syntes basisen i FH er et nydelig produkt, men som en “avansert” bruker så ble produktutviklingen for treg og slitasjen for stor. Men jeg vurderer absolutt å bytte tilbake hvis de får ryddet opp.

2 Likes

Hei!
Som jeg nevnte i en tidligere tråd her, skjønner jeg veldig godt hvor dette innlegget kommet fra.
Det er mange faktorer som har spilt inn i den manglende kommunikasjonen fra vår side, dessverre. Underveis i utvikling er det mye som kan dukke opp, noe ligger internt hos oss og andre ting er ytre faktorer vi ikke nødvendigvis kan få gjort noe med. Som mange vet har vi skilt lag med Telia og dette har ført til en del omstruktureringer, nye interne systemer, rutiner osv. Det har naturligvis blitt en liten tidstyv som vi helst skulle vært foruten, men i den andre enden har denne separasjonen store positive sider også.

En annen faktor er rett og slett prioriteringen av disse plattformene hos de ansatte hos oss. Det er vanvittig mange oppgaver som står på todo-listene og løsing av bug, issues og videreutvikling har blitt prioritert høyere. Alle oppgavene og de uforutsette hindringene gjør at mange due-dates har vært noe usikkert internt også. Det har derfor vært stille på noen fronter fremfor å skape forventninger. (Som vi kan innrømme at vi har gjort noen ganger opp igjennom og selvfølgelig tar selvkritikk på). Det er lett å se i ettertid at det hadde vært bedre og oppdatert med info om hindringene enn å være stille.

Det har heller ikke vært en egen stilling som har hatt ansvaret for disse kommunikasjonsplattformene og det har derfor vært lett at det har kokt litt bort i kålen. Mye av grunnen til at dette fortsatt har fungert er heltemodig innsats av @espen, i tillegg til alle de andre oppgavene han har :raised_hands:
Her skjer det/har skjedd endringer og jeg har nå fått ansvaret for disse plattformene og kommunikasjonen med dere. Om dere har noen innspill, ønsker, ris eller ros, ikke nøl med å ta kontakt med meg her eller på Slack. Min oppgave er å være deres advokat og formidle dette inn til FH :+1:

Ang. komfyrvakten har det vært større leveranseproblemer til oss og ikke nødvendigvis noe vi kunne gjort noe med. Men vi jobber hardt på denne fronten for å få fart på sakene. Igjen, kommunikasjonen etter webinaret burde vært hyppigere.
Automasjoner 2.0 har også blitt utsatt og underkommunisert. Mye av grunnen til at dette har skjedd er fordi oppgaven har vokst veldig i omfang og kompleksitet. Det jobbes pr. nå med standardisering av kjernen slik at det blir skalerbart, og slipper manuelle oppdateringer for hver “enhetsgruppe” som skulle dukke opp i fremtiden.

Selv om ikke alle tilbakemeldinger er utelukkende positive, er det veldig fint at dere kommer med slike konstruktive innlegg. Det viser stort engasjement hos dere, men også muligheten for oss til å gjøre forbedringer. Skrik ut om det skulle være noe, så skal jeg svare etter beste evne :+1:

6 Likes

Jeg har dessverre mistet troen på FH, og levert inn alt jeg hadde av utstyr til de.
Jeg gikk over til Aqara.
Jeg slipper nå å kjøre omstart fra 1-4 ganger i døgnet, for att det skal fungere.
Automasjons delen er det også himmelvi forskjell på.
Angrer ikke på valget.

Ps. Kanskje FH burde testet Aqara hub’en også?

Har dere noe klar roadmap dere til enhver tid jobber med og holder noenlunde oppdatert mot oss?

On the roadmap, even something as simple as a quarterly prediction would be great - and it’s easy for FH to update when the unexpected happens.

While setting expectations is a bit scary, leaving everything unknown is risky - customers leave and scare off other customers, especially in the dynamic we have now where no one knows what smart setup will survive.

But the “grass isn’t always greener.” I’ve come to accept that smart homes are in their infancy, and I’m a test bunny. I use both Homey Bridge at the hytte, and FH at home. FH has a lot of issues, but (so far) I’ve been able to find workarounds for all of them (with TP).

Homey Bridge has a good app interface, but I never know from day to day if it’s going to work, or what will work. Apps just stop working and need to be reinstalled - thankfully Hue let’s me work remotely for most of the heaters. Communications there are even worse, so I’m holding on tight to my FH hub.

2 Likes