Hei.
Jeg ønsker å sette opp en automasjon der en bryter (tester foreløpig med en virtuell bryter) skal senke temperaturen på en gruppe termostater. Jeg vil at senkningen skal kunne reverseres manuelt, men også at den skal time ut etter f.eks. en time om man glemmer å slå den av selv. Samtidig vil jeg unngå at timeout-tiden forlenges dersom noen trykker “på” når den allerede er aktivert.
Sliter litt med å skjønne hvordan jeg skal sette opp dette og få til både timeout og muligheten for å deaktivere manuelt, og har ikke klart å finne noe på forumet. Er det noen som har tips?
Vet ikke om det hjelper, men jeg har en bevegelses flow som har timer og overide når manuell dimmer er brukt - muligens det gir noen ideer?
https://forum.futurehome.io/t/hva-har-du-automatisert-i-dag/766/60?u=mhenkenis
Takk, dette fikk meg på rett spor!
Er ganske fersk på dette og tenkte ikke på at jeg kunne løse det i to flows.
Lagde en liten test nå, og det ser ut som den oppfører seg som jeg ønsker. Satte da den første flowen til “keep running instance…” for å unngå at den kan trigges flere ganger.
1 Like
Har nå fått satt opp den flyten jeg ønsker meg og det fungerer nesten.
Flow 1 senker termostatene, venter 60 minutter og øker termostatene igjen hvis dette ikke allerede er gjort manuelt via flow 2.
Problemet er at hvis jeg reverser senkingen manuelt via flow 2, vil flow 1 likevel vente 60 minutter før den går videre. Hvis jeg deaktiverer manuelt får jeg altså ikke startet flow 1 før det har gått en time igjen. Er det noen smart løsning på dette?
I praksis er det kanskje ikke et stort problem, men det kan jo tenkes at noen slår av og på ved et uhell.
Du kan prøve å sette den til abandon existing (er sammen med navn på flow). Da starter flow 1 på nytt hver gang du trigger flowet.
Ja, jeg tror egentlig det er en bedre løsning en sånn det er nå i hvertfall.