Jeg har etterhvert fått til en ganske grei integrasjon mot Home Assistant, ved bruk av MQTT/FIMP. Men - det er én ting som gnager litt. Og det er oppdateringen av MQTT-topics. Mer spesifikt mangelen på sådan oppdatering/publisering.
Hvis jeg restarter Home Assistant, så “glemmer den” tilstanden på lys, termostater, smartplugger osv., inntil den får en ny publisering på det aktuelle “topic” i MQTT. Det går an å fremtvinge en slik publisering ved å blinke med lysene og justere settpunkt på termostatene osv., men det er egentlig ikke en god løsning synes jeg.
Så spørsmålet mitt blir da: går det an å “lure” Futurehome til å sende en publisering på alle MQTT-topics, enten ved faste intervaller eller med en kommando eller noe?
Det er selvsagt ikke nødvendig at Futurehome går ut på Z-Wave til hver enkelt enhet og henter ny status der; bare at den sender en ny publisering til MQTT på allerede eksisterende statuser.
Håper noen av dere kloke hoder her inn kan ha et tips til meg.
Du kunne ha laga ein flow som kjører cmd get_report MQTT kommando for kvar enkelt eining. Til dømes, for å henta ut level:
cmd.lvl.get_report
Eller, du kunne teoretisk sett laga ein flow i FIMP som lagrar infoen du treng i ein variabel, ved kvar utsending av
evt.lvl.report
Beste tipset for å oppnå det du ynskjer er kanskje å analysera MQTT loggen mhp. å replisera oppførselen ved bruk av Futurehome appen. Ettersom eg forstår er kommunikasjonen frå din hub til appen via MQTT til skya ved kvar interaksjon i appen.
Jeg har brukt denne på enkeltenheter for å få ut settpunkt på dimmeren, men finner f.eks. ingen måte å spørre om varmeelementet til en termostat ligger inne eller ikke.
Det hadde vært helt supert med en slags “global” versjon av “cmd.lvl.get_report” som gjorde at alle enheter republiserte alle sine statuser.
Det skal også gå an, dog muligens ikkje som ein boolsk verdi, men via
evt.meter.report
Såfremt det kjem opp i appen så burde det i teorien la seg automatisera. Eg har ikkje studert disse MQTT meldingane tilstrekkeleg til å gi ei generell oppskrift, men skulle la seg gjera ved å opna message stream i Thingsplex, flippa opp appen og prøva å replisera meldingane som dukkar opp. Dog mulig det involverer litt kjennskap til json og bruk av transform noden, samt kjøring av loops for å gjennom alle relevante einingar om du vil automatisera det i ein flow.
Enklaste tipset er nok dog å kjøra home assistant på ein “stabil” server som ikkje treng restart