Ubrukelig hub

Jeg har nå min 3 hub pga feil på tidligere hub’er.
På nr 2 så var det en feil i prosessoren som styrer zigbee enhetene, i følge Futurehome. Derfor måtte jeg bytte den.
Jeg fikk da beskjed om å bare bytte den med en ny. Det jeg ikke fikk beskjed om, var att jeg måtte fjerne hub nr 2 først. Derfor ble det mye herk, for å få det til.
Supporten tok jobben med å få over software’en, fra den gamle.
Etter endel frem og tilbake, så fikk de det til.
MEN DE OPPDAGET ATT ZIGBEE ENHETER IKKE ER MED PÅ BACKUP’EN.
Det gjorde att de måtte slette alle zigbee enhetene.
Jeg måtte da ta jobben med å legge de inn på nytt, ca 15 enheter.
HVOR LENGE VAR ADAM I PARADIS?
DET GIKK EN TIL 2 DAGER, SÅ BEGYNNTE ZIGBEE ENHETNE Å OPPFØRE SEG RART.
Det er integreringen mot zigbee, som er problemet.
I dag gikk jeg inn på Thingsplex og oppdaget da att det var ingen zigbee enheter, som var tilkoblet hub’en.
Etter en telefon til support, fikk jeg bekreftet min mistanke. Denn hadde mistet koblingene til zigbee enhetene.
Så nå er min tolmodighet med futurehome oppbrukt. Deres produkter er ikke til å stole på.
Jeg har brukt mye tid på å integrerer produktene opp mot node-red, og gidder ikke å ta den jobben flere ganger.
STYR UNNA.

1 Like

Det var jo trist å høre.
Begge mine FH huber har fungert helt stabilt siden oppstart, ihvertfall har jeg ikke opplevd noe av det du beskriver.

Du har kanskje mistet tålmodigheten, men regner med FH support kan hjelpe deg om du kontakter de igjen :slight_smile:

2 Likes

Har aldri hatt noe problem med huben.

Har også hatt problemer med min hub. Først var det automatiseringen, måtte duplisere hendelser med 1 minutts mellomrom for at alle zb enheten skulle trigges. Så var det offline/online push meldinger i hytt og pine, så resatte support dette og det virket greit igjen, men i de siste dagene begynte det igjen.
Det står at automatiseringer skal gå som normalt dersom boksen mister nettet med det skjer ikke hos meg. Prøvde å resette boksen fullstendig i går og laste inn backup. Nå er det litt lotto om jeg får opp moduser i appen, og den ser ikke hvilke zb enheter som er på eller av, temp sensorer har også mistet tilkobling.

Forståelig rant, har hatt utallige problemer, fått beskjed å ikke restarte huben, for da kan zwave modulen henge seg i oppstarten …

Så nå har den vært noenlunde stabil. Frem til neste strømbrudd…

Men overrasker meg fremdeles at det man ikke kan slide prosenten på varme eller lys for å justere lyset. Det fungerer bare ikke, man må trykke og håpe å treffe riktige grader/prosent. Fille ting kanskje, men det der burde bare du fungert, det ødelegger hele helhetsinntrykket.

Jeg kan ikke anbefale FH, alle elektrikere jeg kjente frarådet meg å kjøpe det. Grossister frarådet meg det, men tenkte at kan det være så galt da? Jeg er bare skuffet desverre.

Samme erfaring her. Måtte også bytte hub. Zigbee-enheter er ikke med på sikkerhetskopi. De står oppført i appen som inkludert, men de må ekskluderes og re-inkluderes. Med andre ord så er det beste å generelt styre unna zigbee-enheter med FH. Akkurat nå må vi ekskludere alle Elko super tr termostater og re-inkludere fordi FH ikke kommuniserer temperaturen med de. Står siste oppdatering av temp typ to uker tilbake i tid.

Ikke imponert….

Jeg må nå ta strømmen av hub’en, viss jeg legger til nye enheter.
Jeg må også ta strømmen av hub’en 2 ganger i døgnet, pga den slutter å kommunisere med div magnetkontaktene og temperaturmålene.
Strømmen må være vekke fra 30-60 min.
Det er veldig irriterende.
Servicen du får fra FH er også veldig variabel.
Noen av de innrømmer at de har problemer, men enkelte prøver å bortforklare feilene.

Mvh
Hallstein Nortun

fre. 7. jan. 2022, 12:27 skrev Jon Frode Berg via Futurehome <futurehome@discoursemail.com>: