Updates!

Hei alle sammen!
Vi har i dag lansert noen oppdateringer 🥳
Futurehome appen har fått noen designmessige løft, både når det kommer til det grafiske og brukeropplevelsen. Mange av endringene i appen er laget for å støtte de nye funksjonene vi lanserer.

  • Dynamisk lastbalansering ⚖️
    Dette er en funksjon under StrømKontroll Panelet, og krever Zaptec- eller Easee-lader. (Husk å oppdatere i Playground).
    Denne funksjonen justerer ladestrømmen på laderen basert på totalforbruket og kapasiteten til hovedsikringen!

  • Varslinger og tidslinjen🔔
    Vi melder nå om flere hendelser knyttet til ladingen som varslinger og i tidslinjen, for å gi dere informasjon om hva som skjer.

  • Oppgradert lader-UI (design)
    Oppusset design på laderfunksjonen i appen. Vi ønsker å gi dere mer info om ladeøktene i sanntid.

  • Regulator-funksjon ⚡️
    Vi har nå støtte for regulator-funksjon i appen! Vi har lenge ønsket oss dette, men vi har manglet funsjon og design i appen. Dette er nå lansert, men foreløpig begrenset til den nye Namron Zigbee Touch Thermostat (elnummer 4512752 og 4512753). Vi slipper en oppdatering til vår termostat så snart denne er godkjent av test-teamet.

  • Generelle fixes.
    Vi har fikset mange småfeil i disse oppdateringene! Visningsfeil i appen, appen som “kobler til!” midt i en økt, blir logget ut av appen, bedre paringsprosess med Smarthub, bedret Zigbee-inkludering, bedret stabilitet på Zigbee, liten språkvask, for å nevne noen.

Tipset er å oppdatere appen og Smarthuben 😁
Innstillinger → husholdning → hub-innstillinger → oppdater.
For dere med Zaptec og Easee: Gå inn på Playground → Zaptec/Easee → oppdater.

Merk at noen Zigbee-enheter kan melde om signalfeil rett etter oppdateringen. Dette vil løse seg av seg selv så snart enheten har rapportert til huben.

Ha en fin kveld

6 Likes

Offisiell change log kommer, til info :smiley:

EDIT:

3 Likes

Hvilken version bør Easee ha? Har ikke valg å oppdatere men var i beta, så kanskje den er oppdatert allerede? Har 2.2.8.

Fin oppdatering! :smile:
Spesielt støtte for kritiske varsler (som jeg meldte inn via Feedback på Canny), dette er viktig for brannalarm osv.
Jeg prøvde å trykke på «Finn ut mer om lastbalansering», logget meg inn, men fikk feilmelding, se bilder. Vennligst sjekk link.

Og please legg inn valg av hvilke temperatursensorer som skal være med å vise et snitt, samt kunne fordele på inne og ute :smile: Se bilde av dagens visning + forslag.

Takk.



1 Like

Burde også være mulig å automatisk oppdatere hub’en (eller få varsel om ny versjon) og Playground-appene (jeg har brukt Futurehome i 3 år og visste ikke om det før nå) :smile:

Og i Playground burde ikonene ha navn, for å lettere vite hva de betyr. Igjen hadde jeg ikke lagt merke til at det første ikonet endret seg til et «Oppdater»-ikon.

2 Likes

Hei @mjustiniano!
Takk for tilbakemeldingene :smiley:
Jeg har sjekket opp i linkingen til artikkel om lastbalanseringen, og denne skal nå være fikset. (Dog bare på engelsk. Norsk er på vei)
Temperaturforslaget ditt har lenge vært aktuell. Den er tegnet og “specet”, men ikke ferdig utviklet. Jeg kan ikke si noe om tidsperspektivet her, men vi er veldig klar over ulempene med dagens løsning.
Oppdateringene ligger lenger frem i løypa enn temperaturløsningen. Dette jobber vi med “as we speak”. Jeg håper og tror på en bedring i brukeropplevelsen på denne fronten om ikke alt for lenge :smiley: Grunnen til at det ikke har kommet lenger i utviklingen som du foreslår, er rett og slett harde prioriteringer med ladefunksjonalitet og vår egen lader.

2 Likes

Flott @Anders, takk for feedback :smile:

1 Like

Linken til artikkelen om lastbalansering fungerer fortsatt ikke i appen - kanskje linke til den engelske artikkelen inntil den norske er på plass?

Hei igjen.

Jeg har to Zaptec Go ladere installert hjemme i serie og i samme installasjon (som det heter i Zaptec portalen).

Prøvde å aktivere dynamisk lastbalansering, men får kun aktivert det på én av gangen, altså den av de som jeg velger først. Se video.

Bug, brukerfeil, eller støttes ikke lastbalansering ved flere ladere? :sweat_smile:

Etter oppdatering av hub, app og zaptec playground viser ikkje elbillading som en egen farge/kategori i energiforbruksgrafen. Lading fungerer fint, men vil gjerne at elbilen ikkje berre skal bli inkludert i den grå søyla for ukjent strømforbruk.

1 Like

Samme her. Alt fra 00 til 06 er elbil-lader, men står ikke som lilla, står som grå.

@Anders? :smile:

Har du lagt inn oppdateringen for event-collector v1.2.3?

2 Likes

Vel, det har ikke kommet noe nytt innlegg på forumet om noen nye oppdatering, så jeg antok at det ikke var noen oppdateringer tilgjengelig :man_shrugging:t2:

Men gjorde det nå. Sjekker om det er fikset i morgen :+1:t3:

Jepp, funker igjen :+1:t3:

Hei igjen!
Pr. nå funker lastbalanseringen kun på 1 lader av gangen. Å ha flere enn én gjør det vesentlig mer kompleks, men dette er på tegneblokka vår. Vi ønsker å få til en god funksjon på én lader først, før vi bygger videre på det :smiley:
Og vi var dessverre litt treige med å oppdatere dere om en fiks på loggingen av strømdata, beklager dette :sweat_smile: Så bra at det funker igjen!

2 Likes

Takk for svar. Kan være greit å slenge ut en liten changelog for ecollector v.1.2.3 siden det var en ganske stor bug og viktig fiks :smile:

Jepp, det skal vi absolutt få gjort :smiley: Går litt fort i svingene om dagen, siden laderen er rett rundt hjørnet (hint hint) :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

1 Like

Hei igjen.

I natt kl 12 gikk strømmen grunnet overbelastning. Hovedsikringen slo ut.
(Jeg har 2 elbil-ladere, så jeg får ikke brukt dynamisk lastbalansering ennå)

Jeg fikk varsel, men kun vanlig varsel og ikke kritisk varsel, og siden mobilen var på lydløs, oppdaget jeg det først da jeg stod opp.

1: Ønsker at varselet «hvis Smarthub er offline» er et kritisk varsel.

2: Enda bedre: Ønsker at man selv kan velge om hver varselstype skal være kritisk eller ikke. Her er nok behovet ulikt.

Takk.

Du burde legg den i canny slik den kan stemme på og vurderes.

Valgmuligheten ville vært bra, men når den skal vekke folk om det skjer er langt mer «farlig» legge i systemet.

At ektefeller blir vekket når mobil nettverk er ned på hytte er ikke oppskriften på noe godt.

Og spesielt etter det som skjedde i går med en del folk.

1 Like

Derav muligheten for å velge selv, på brukernivå. Men jeg tenker å varsle om brann er ganske essensielt iallfall. Og at hub er offline, iallfall for min del.

Melder inn i Canny.

Hva skjedde i går?