App, Smarthub and Playground update

Futurehome App 7.9.78

NEW

  • Added support for Dynamic load balancing in PowerManager (StrømKontroll Panelet) - read more here
  • Added support for regulator mode for thermostats (Only the new Namron Zigbee Touch Thermostat (elnumber 4512752 og 4512753) at first. A new update will add support for the Futurehome thermostats.)
  • Added new load balancing timelime events and notification settings

IMPROVED

  • Updated design on chargers - more information about charging sessions in real-time
  • Improved pairing process for Smarthub
  • Improved inclusion process for Zigbee products
  • General update to all translations
  • Critical push notifications

FIXED

  • The app could sometimes drop the connection if left for some minutes at idle
  • “Blue update arrow” not visible in Playground list if update was available
  • When the app was opened it sometimes showed ‘no internet connection’ indefinitely
  • Fixed values in energy graphs
  • Fixed duplicate door devices
  • Fixed setup of time automations
  • Other bug fixes and improvements

zigbee-ad 2.8.15

  • Added support for Namron Zigbee Touch Thermostat
  • Added support for regulator mode for thermostats (Only the new Namron Zigbee Touch Thermostat (elnumber 4512752 og 4512753) at first. A new update will add support for the Futurehome thermostats.)
  • Futurehome HAN handles Kamstrup AMS reports properly
  • Yale Doorman authorization improvement
  • Futurehome smart socket incorrect consumption fix
  • Other minor bug fixes and improvements

vinculum 3.2.0

  • Added support for regulator mode for thermostats (Limited devices supported - see zigbee section)
  • Added support for Futurehome Charge

cloud-bridge 1.7.0

  • Minor bug fixes and improvements

kind-owl 1.7.1

easee 2.2.8

  • Support for dynamic load balancing. Read more here.

zaptec 2.1.8

  • Support for dynamic load balancing. Read more here.

energy-guard 2.6.0

4 Likes

Notifications har en bug - snarvei navnet vises ikke, og en gang viste den en notification for hver temp den satt. Sendt e-post til support med skjermbilder.

Ellers veldig bra. Fant ut jeg har en død leak sensor sone rapporterte ok under gamle app! :slight_smile:

3 Likes

Etter oppdatering vil ikke lenger momentaneffekt fra (for eksempel) Heatit Z-TRM3 vises under kategorien “energi” på forsiden av appen. I søylediagrammet under historikken ligger det imidlertid kategorisert riktig.

Hub og app er oppdatert, og termostater forsøkt “fjernet”, “pollet” og “koblet til på nytt”. Det kan plutselig virke litt, før alt vises som ukjent igjen.

Hva skjer?

Edit 1: ser at et Heatit relé (kategori: «andre») og et Aeotec relé (kategori: «apparat») heller ikke vises riktig i momentaneffektvisningen/kakediagrammet. Kort sagt; alt vises som “ukjent”.

Edit 2 @Anders : ser nå at alt vises riktig i det lastene skrus på. Når enhetene ikke lenger oppdaterer med nye effektverdier, og bare ligger inne med sin steady state-last, forsvinner de fra sin respektive kategori. Enhetene virker uansett å rapportere riktig til huben, variablene mine i Thingsplex har hele tiden riktige effektverdier (Heavy Duty switch, Heatit relé, termostater).

1 Like

Dette var merkelig. Jeg skal undersøke det litt og melde videre :+1: Takk for tilbakemeldingen

2 Likes

Det var ikkje merkeli, dere fekk beskjed om dette i romjulen då eg var beta tester, fh termostatene, høiax vvb viser ikkje forbruk lenger. Og viser heller ikkje kwh total forbruk lenger. Sambuaren min hadde ikkje beta appen og ho fekk opp alt som før, han sensoren er utruli treig i nye appen bruker opptil et minutt å få verdiene på skjermen. Meget spesielt når det kunn er produkt dere har utviklet og selger pluss høiax som dere reklamerer også får, så synst det er meget slapt av dere å ikkje rette feilene når dere kjører ut ny app. Som betatester sjøner eg der er bugg. Men at ikkje desse blir fikset til offisielle utgivingen er direkte amatørmessigt.


Har satt sikringstørelse til 20 A. Likevel vises full power for min installasjon grafisk som kun 20%
Denne innstillingen er tydeligvis ikke en skalering, men burde den ikke vært det?

1 Like

Støttes :raising_hand_man:t2:

Helt utrolig! :joy: :rofl:

Er det elbillader flisen du referere til når du snakker om 20%?

Ligger din valgte sikringstørrelse tilgjengelig i API for den respektive laderen?

Edit: Har du Zaptec, så er det tilgjengelig valgt ladestrøm for fasene i API, da burde det være fult mulig for FH å skalere dette riktig, men dette er ikke sikringstørrelse. Den vil da alltid vise full “bar” utenom på slutten av ladesyklus. Usikker på hva slags nytteverdi dette vil gi. Bør “baren” egentlig være der? Kunne bare vist effektforbruket uten den “baren”.

Easee kjenner jeg ikke til.

Men er intensjonen at full graf skal være hver enkelts sin maks, ellers 22 kw som max?

Begge hver enkelts sin maks og 22kw er logisk. Nå er det som speedometer på biler. Den viser 0-noe, og aldri justeres for selve bilens maks hastighet.

Gode poenger @mhenkenis , Jeg forstår ikke hvorfor det skal vises en “maks” i utgangspunktet.

For å visualisere det, så burde flisen være noe mer som dette, Amperère i dette tilfelle, men kan fin være Watt som er mer forståelig for de fleste. For det er den tildelte effekten som er interessant mtp. effektbalansering:

image

1 Like

Jobbet med en IT arkitekt en gang som sa alle liker «pretty pictures.». (Jeg var en av de. :slight_smile: ). Men uansett, ingen leverandør klarer å levere noe som alle blir fornøyd med.

1 Like

Gode poenger. Jeg er nok litt for enkel.

Bar er topp! Dette skaper informasjon ut av bare tall!
Da blir det lett og raskt å oppfatte status.
Skal det være noe fornuftig synes jeg nok 100% skal være iht Max i den enkeltes anlegg. Slik det er nå kan se ut til at Max er satt til 22 som er Max på easee home ( bortsett fra den nyeste «Lite» som vel er 11)
Enten fra angitte verdier eller om disse dataene hentes fra easee. Kun sikring er jo ikke nok til å skalere om man ikke vet om det 1/3fas 230/400V.
Jeg styrer ladeboksen til full/ halv eller av som er det som er mulig i integrasjonen. Dette basert på tilgjengelig energi i inneværende time ( for å lande på under 5)

Videre; hvor skrur jeg av varsler fra billader? Antok det var under «dine varslinger», men nei…?

@Anders

Når kommer det en fix på dette mon tro. Hos meg reporters det 0.0W fra seks enheter under klima. Har forsøkt både varm og kald restart, update, alt er borte.

Efter denna uppdatering så har jag konstanta problem med att appen varnar för att det är dålig kontakt med enheter.
Det är hela tiden olika enheter, och allting fungerar som det ska, men väldigt irriterande.
Har startat om huben flera gånger, men detta återkommer hela tiden.
Jag använder i princip bara Zwave, så jag vet inte om problemet även finns med Zigbee?
Detta kunde hända även förut, men inte så ofta, nu är det flera gånger om dagen, så uppdateringen gjorde detta fenomen värre.

Det må jeg ærlig innrømme at jeg ikke vet :sweat_smile: Jeg fant varsler på lastbalanseringen, men ikke generelle for lader. Jeg skal etterspørre info

Hei!
Takk for oppklaringen. Jeg skal selfølgelig melder dette inn igjen.
Kan jeg spørre hvor du rapporterte dette før jul? Det skal brukes for å ettergå rutiner for å unngå at vi slipper til rapporterte feil i kommende oppdateringer.