Ustabilitet og høy CPU-load med mange stikkontakter

Hei,

jeg har et nytt smartsystem med en Homey Pro 2023. Jeg har et hus på tre etasjer med følgende utstyr jeg ønsker å parre sammen (alt listet opp under er fra Futurehome og Elko Smart, alt er Zigbee, alle enheter er routere, ingen end devices):

Kjeller:

• 2 stikk (alle er Futurehome XS)
  • 1 dimmer (alle er Elko Smart Vri)
  • 1 termostat (alle er Elko Smart Termostat)
  • Homey står også her
  1. etg:
  • 23 stikk
  • 1 termostat
  • 9 dimmere
  1. etg:
  • 13 stikk
  • 2 dimmere
  • 1 termostat

Alt av Elko pares fint it og systemet er fint og stabilt. Det er det også når jeg legger til de første 8-10 stikkontaktene, men etter det blir hele systemet veldig sluggish. Load Avg. på CPU i Homey skyter i været. Akkurat nå har jeg 12 stikk parret og da ligger Load Avg stabilt på 0,58 på 15min. Legger jeg til én stikk til går den opp til rundt 1 i load, 2-3 til så henger hele systemet seg. Jeg har nullstillt Zigbee nettverk flere ganger og prøvd å legge til alt i forskjellig rekkefølge uten at det utgjør noen forskjell. Homey er også plassert i kjeller med vilje for å tvinge enheter til å koble seg opp via andre enheter og ikke direkte til Homey.

Hvis jeg ser i Homey->Apps->Futurehome og CPU-bruk ser det slik ut:

Hvis jeg ser på tilsvarende CPU-bruk for Elko som har mange flere enheter tilkoblet ser den slik ut:

Jeg har lagt ut dette på Homey Community og feilsøkt med dem også, og flere melder at dette må være et problem enten med en app eller noen av mine enheter, og etter å ha prøvd mye forskjellig her nå er jeg enig med dem.

En annen ting som jeg ikke vet om er relatert eller ei:
Mange av mine stikkontakter skrur seg av helt av seg selv. Dette gjelder BÅDE de som er parret med Homey og de som ikke er det. I natt f.eks. har to av stikkontaktene jeg har parret (og til og med satt til “Always on”) skrudd seg av. Jeg finner ingen spor av dette i Homey sin tidslinje, så dette er noe enheten gjør selv. Relatert? Tips til hvordan dette kan løses?

På forhånd, takk!

For de som skulle være interessert i en oppdatering:

Deler denne posten i to hvor første handler om Homey og dens tregheter og andre del handler om at stikkontaktene hele tiden skrudde seg av.

Ustabilitet / treghet i Homey:
Enten er det noe galt med Futurehome/Connecte-appen som tilbys til Homey, eller så er det noe med Zigbee-implementasjonen i Tuya som ikke er helt kompatibel med Homey sin implementasjon (eller motsatt vei).

Jeg nullstilte Zigbee-nettverket og satt opp en enkel Zigbee2MQTT-installasjon på en RaspberryPi 4 og paret alle stikkontaktene med den. Det fungerte helt fint, ingen problemer med ytelse eller noe annet - selv om jeg nå hadde 38 stikk koblet til Z2M, mens Homey bare klarte 10-12 stk.
Men, jeg så med en gang at fire av stikkontaktene spammet ned Zigbee-nettverket med strømmålingsmeldinger (2-3 i sekundet), mens de 34 andre var “rolige”. Jeg oppdaterte Reporting settings på disse fire enhetene og alt så helt fint ut.
Tenkte jeg så skulle gjøre et nytt forsøk med Homey etter å ha fikset rapporteringen på disse enhetene, men det er fortsatt samme feil. Jeg får lagt til maks 15 stikkontakter før Homey sin CPU-load går i taket og hele systemet slutter å respondere. CPU-load til Futurehome er veldig mye høyere enn f.eks. Elko sin, selv om Elko har flere enheter koblet til.
Enden på visa er at alle stikkontaktene nå er paret med min Raspberry Pi4 med Z2M, og så har jeg Z2M-appen i Homey som gjør at jeg har full kontroll på alt i Homey-appen. Funker veldig bra, men litt teit at jeg er avhengig av en ekstra dings her synes jeg!

Stikkontaktene skrur seg av
Futurehome sin support mente dette var en firmware-sak og var snille nok til å sende meg en Tuya-dings så jeg kunne oppdatere stikkontaktene mine. Det viste seg dog at det kun var to av mine stikk som hadde eldre firmware, så dette kunne ikke være feilen. Det som derimot var feil var parameteren “power_outage_memory” på enheten. Denne var “Off” på de fleste av mine enheter. Etter at jeg satt denne til “On” med Z2M for en uke siden har ingen stikkontakter skrudd seg av :+1:

3 Likes

Hvordan fikk du oppdatert stikkontaktene? Sliter med en som slår seg av… Kjedelig, for det er den jeg bruker til stekeovnen. Og når den slår seg av midt i et ribbestekingen så er det veldig kjedelig