Ustabilt Z-wave nettverk - Hvordan feilsøke?

Mitt z-wave nettverk oppleves ustabilt, nesten daglig er det en eller flere termostater (Heatit Z-temp2) som ikke får dagtid (home) temperatur (setpoint) , og natttid (night) temperaturen (setpoint). Pluss at modusbryter (FH modusbryter + Heatit 8 kanalsbryter) så må jeg trykke flere ganger for at modus eller lys skal endre seg.

Har dere noen forslag til hvordan man går frem å feilsøke? Finnes det ikke noe i Thingsplex som man kan visualisere z-wave nettverket og se om nodene er satt opp fornuftig? Har forsøkt å ekskludere og re-inkludere enhetene på nytt, men problemene dukker opp igjen.

zwave-ad 1.0.7144

Frode

Har du mange einingar i nettverket? Eg slit med noko av det same, og der er truleg mykje av grunnen stort nettverk (130+ einingar på Z-Wave).

Viss det er dette som er årsaka så lyt me nok berre vente på optimaliseringar frå FH. @espen har sagt at dei har noko på gong på denne fronten. :slight_smile:

Ikke så veldig mange - Har totalt 27 stk z-wave (7 AC powered, og 20 Battery powered)…Så burde vel gå greit…

Nei, då skal det i alle fall ikkje vere nettverksstorleiken som er problemet for din del… :sweat_smile:

Etter litt knot så klarte jeg å få frem denne oversikten. Hva er bra og dårlig her? For raskest og mest stabilt Z-wave så tenker jeg færrest hopp og utnytte nodene som har strøm power (AC)…

Kjenner til det…!! Samme problem her.

Hei igjen, jeg har forsøkt å refreshe Z-wave nettverket (Network Update) etter tips fra Futurehome support. Men det ser ikke ut til å ha hjulpet så mye.

Tenker da at man kunne lag en flow som oppdaterer set-punkt jevnlig (f.eks hver time) eller noe sånt? Noen som har gjort noe lignende?

Frode

Ser ut som det er problemer med Aetoc-Smart switch 7 som repeater i nettverket. Nå vet jeg ikke om plasseringene til utstyret fysisk. Hvordan ser “Neighborhood” diagrammet ut i Thingsplex? (Det er under det du har snippet ut.

Her ( Understanding Z-Wave Networks, Nodes & Devices — Vesternet ) har du forøvrig noe underlag for å forstå Z-wave Mesh, anbefaler og lese denne.

Edit; Som eksempel så har jeg problemer med enhet 19, som du ser under dette skjermbildet fra Neigbhorhood. Den ble inkludert ved siden av huben, og ikke der den skal stå. Dette er en batteri enhet (ikke så viktig med ruting, om man ikke er tidskritisk og kommunikasjonen er en vei) Det er ikke ett stort nett som ditt, men prinsippet blir det samme.