Vannbåren varme, styring

Takk for svar!

1 Like

Hei.
Jeg tar opp denne tråden igjen litt. Jeg har 24V aktuatorer koblet til Høiax termostater med kabel. Hele systemet er 24V og i den forbindelse lurer jeg på om det finnes smarte termostater a la Heatit Z-TRM3 som kan kobles direkte til 24V aktuatorer? Eller er det mulig å bruke en hvilken som helst termostat til 24V aktuatorer? Fordelen med 24V er jo at det er lov å holde på med på egen hånd.

Har du lokale 24V termostater i hvert rom som styrer en lokal aktuator, eller har du kabel fra termostat til en aktuator plassert på en fordeler sentral?

Sånn i prinsippet burde det gå an å laga ei heimemekka løysing med Fibaro Smart Implant. Den opererer på 9-30V. Temperaturmåling på kanal 7 (intern sensor) eller 8-10 (DS18B20) og automasjon som slår på/av kanal 5-6 avhengig av temperatur. Det burde finnast produkt som håndterer det på ein meir elegant og sikrare måte (uten å vera avhengig av kontakt med hub) men kjenner ikkje til noko.

1 Like

Termostaten er kablet til aktuator på sentral fordelingsstokk, ja. Dette gjelder gulvvarmesystem.