Vannbåren varme, styring

Takk for svar!

1 Like

Hei.
Jeg tar opp denne tråden igjen litt. Jeg har 24V aktuatorer koblet til Høiax termostater med kabel. Hele systemet er 24V og i den forbindelse lurer jeg på om det finnes smarte termostater a la Heatit Z-TRM3 som kan kobles direkte til 24V aktuatorer? Eller er det mulig å bruke en hvilken som helst termostat til 24V aktuatorer? Fordelen med 24V er jo at det er lov å holde på med på egen hånd.

Har du lokale 24V termostater i hvert rom som styrer en lokal aktuator, eller har du kabel fra termostat til en aktuator plassert på en fordeler sentral?

Sånn i prinsippet burde det gå an å laga ei heimemekka løysing med Fibaro Smart Implant. Den opererer på 9-30V. Temperaturmåling på kanal 7 (intern sensor) eller 8-10 (DS18B20) og automasjon som slår på/av kanal 5-6 avhengig av temperatur. Det burde finnast produkt som håndterer det på ein meir elegant og sikrare måte (uten å vera avhengig av kontakt med hub) men kjenner ikkje til noko.

1 Like

Termostaten er kablet til aktuator på sentral fordelingsstokk, ja. Dette gjelder gulvvarmesystem.

Hei, bruker 24V aktuatorer som styres fra en tørrkontakt på z-wave (Nexa AN-179) som styrer av og på. Tørrkontakten styres via en trådløs Heatit Z-temp2. Fungerer på 24V uten kabling mellom termostat og aktuator.

Hei. Jeg har 4 kurser med varmtvann. Bruker 24 V shunter på fordelerkolben. Disse styrer jeg fra et 4 kanals Zigbee rele fra Tuya. Temp måles med “billige” temp målere for temp og fuktighet. Hysteresen er at de kobler ut ved 24 grader og inn ved 21. Fungerer veldig bra. På døra på skapet hvor styringen sitter har jeg lagt opp 4 LED som veksler mellom rødt og grønt avhengig av hvilken kurs som er koblet inn. Derved kan jeg følge med, og overstyre releet manuelt om det blir for kaldt eller vamt. Har fungert veldig bra til nå. Kan også justere temperaturene avhengig av modus. Har en HeatIt måler. Den spiser batteri, og skal skiftes ut ved neste oppgradering.