Z-wave vs zigbee

Har forsøkt å få oversikten over forskjeller, ulemper og fordeler, og til en hvis grad føler jeg at jeg forstår helheten. Men det er mye mellom linjene jeg ikke har fått svar på.

Foreløpig har jeg kun z-wave enheter, men alle enhetene er montert i sikringsskapet, altså samme sted (7 enheter=7 soner med varmekabler)

FH hub kan jo takle både zwave og zigbee, er det da lurt å bruke begge eller standardisere?
(Kan det bli unødvendig støy med 2 protokoller, eller har det ingenting å si?)

Oppdatering…
Er vanskelig å se hva som er “best”, Alle har sin greie liksom…

Zwave PROS

  • Bedre rekkevidde(100m)
    • Sannhet med modifikasjoner da det her er snakk om hus med vegger og ikke fri sikt, men vil anta at det zigbee’s 30m også vil slite med vegger ol…
  • Parametere (mulighet for egentilpasning)

Zwave CONS

  • Tregere en zigbee
  • Krever mer energi
  • Hopper kun 4 ganger

Zigbee PROS

  • Bedre hastighet
  • Energieffektiv

Zigbee CONS

  • Kort rekkevidde (30m) (dette er fri sikt, hva er estimat med vegger ol?)
  • Kan forstyrre nettverkek (wifi)

Kan ikke svare for alt, men, det blir i hvertfall ikke støy for hverandre, de bruker ulike frekvenser.
Eneste som kan oppleve støy er Zigbee som bruker samme frekvens som 2,4Ghz wifi. Men, ikke opplevd det som et stort problem i praksis.

Jeg har en god miks, men har godt utbygd mesh av begge typer og opplever at det funker fint. Zigbee overlegent til lys og batteri-sensorer etter min erfaring. Mens z-wave går lengre og har opplevdes som mer stabilt hos meg.

Men alt i alt, jeg bruker begge deler og er fornøyd. Med godt mesh så funker de begge deler :blush:

2 Likes

Me har òg litt av kvart. Eg merkar ingen forskjellar i stabilitet eller rekkjevidde.

Me har heller ikkje hatt noko problem her, og smarthuben vår står cirka ein meter frå aksesspunktet for WiFi.

For min del går eg enkelt og greitt for den eininga som høver best til vårt bruk, uavhengig av om det er Z-Wave eller Zigbee.

3 Likes

Dette er det viktigste. Men kan du benytte Z-Wave, så er det absolutt det beste. Ené og alene fordi du kan stille mye parameter som regel. Maks 4 hops er ikke ett praktisk problem, kun ett teoretisk problem. Z-Wave utstyr er dyrere i innkjøp.

Zigbee kan være problematisk ifbm. trådløst Wi-Fi hjemme og datamengden som går der kan være enorm og skape uønskede konsekvenser, som f.eks ett lite responsivt Zigbee nett (Desverre er HAN-sensorer for direkte tilknytning for FH kun Zigbee basert).

Du vil i alle tilfeller ende opp med både Zigbee og Z-Wave, men om det er utstyr som f.eks skal rapportere effekt (watt), så er Z-Wave å foretrekke.

Dette er mine erfaringer.

Ps: @Torfinn , dette var ett svar til trådstarter, jeg limte kun inn din kommentar fordi den var veldig god.

2 Likes

Takk for all respons,

Nå har jeg begynt på z-wave, så da er det nok like greit å fortsette i de baner, så langt det lar seg gjøre.

Mtp. strømmåling, Hva er best/tryggest over tid?

  • Wall plug av feks. type FIBARO eller QUBINO , da fortsetter jeg i zwave verdenen…
  • Smart stikkkontakt ala feks CONNECTE? Har kun funnet disse i zigbee.
    Eller er det her bedre å montere Heatit ZM Single Relay 16A inni eksisternde sitkkkontakter?

Som sagt akkurat her er jeg ikke ute etter mye funksjonalitet, bare vite forbruk over tid. Vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin, ventilasjonssyetem… kanskje til og med komfyr og kjøleskap, frys osv… (Platetop blir vel litt vrien da den har en sesialplugg?)

Smart stikkontakt er vel i utgangspunktet det beste for permanent bruk. Personleg så brukar eg Qubino sine 16 A veggpluggar til vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin og er nøgd med det. Då me pussa opp huset var der ingen stikkontaktar med innebygd Z-Wave/Zigbee tilgjengelege (som eg kunne finne, i alle fall).

Skulle eg gjort det om att i dag så hadde eg sterkt vurdera smarte stikkontaktar enkelte plassar. Den største ulempa med desse er etter mitt syn at alle (som eg veit om) berre har eit smart uttak, det andre uttaket er like “dumt” som på ei vanleg stikkontakt.

Elko sine stikkontakter er godkjent av akkreditert selskap, også støpselene. Det samme gjelder Eva sitt støpsel. Disse er alle Zigbee. Denne typen godkjenning er krav i Norske boliger for Stikkontakter og Støpsel. De fleste kjenner til “N” merket på utstyret, dette er ett merke fra Nemko. Det er ikke krav om at det er Nemko som har testet, men at det foreligger dokumentasjon fra Akkreditert Selskap på forespørsel, det er ett krav. Hvis det er tilrådelig å monter Heatit sitt 16A relé bak stikkontakten eller annen hensiktsmessig plass, så er jo det en fin løsning.

Alle de andre merkene du nevner Fibaro, Connecte, Qubino mangler denne typen godkjenning. Jeg prøvde å få papirer fra Connecte på forespørsel, men de fantes ikke å skulle være på plass snart (Over ett år siden min henvendelse.)

Nå slår jeg ihjel hele min Z-Wave fanfare, men El-sikkerhet kommer fremst.

2 Likes

@Anders - jeg tror det er CE godkjenning som gjelder nå - er FH-sin stikkkontakter CE godkjent?

Takk til Hans jeg må bytte ut en del utstyr på hytte og tenkt å bruke de, men vil ikke risikere avdrag på forsikring (eller krangling med elektriker :slight_smile: )

Takker for mange gode råd…

Mtp mine oppleverser med Heatit den siste måneden er jeg skeptisk til å montere Heatit ZM Single Relay 16A i stikkkontakter… (ref annen tråd)
Så de utgår med det første…

… her må jeg altså tenke litt mer :slight_smile:

Hvor har du lest at de utgår? Jeg leste det om 25a for over et år siden, men de lever i beste velgående…. Har lurte litt på om jeg skal kjøpe en til så er ganske aktuelt om dagen.

Ikka at de utgår fra produsent…
Jeg mener at for meg så utgår de
Jeg har 7 gulv termometere fra heatit, og 3 av de har bare gitt meg hodebry!
ref lenken over.

1 Like