Alternativer til å Kontrollere Z-water kurser

Hei! Skulle det være mulig å kontrollere kurser på z-water med feks aqara temp sensor?


Hei!
Det skal være mulig. For å kunne varmestyre via systemet trengs den en temperaturmålende enhet og en temperaturstyrende enhet plassert i samme som i appen. Her må du bare legge inn korrekt kanal fra Z-wateren og temperatursensoren i samme rom, så vil varmefunksjonen i appen dukke opp :smiley:

1 Like

Hei. jeg har nettopp installert dette på en Z-Water som styres av Futurehome, og det fungerer. Det er enkelt å sette opp mot 1 kurs - men for å styre flere kurser på en Aqara så endte jeg opp med å lage to snarveier; “Kjøl ned gang” og “Varm opp gang” som hhv. slår av og på 2 kurser på min Z-Water. Så har jeg to automasjoner der jeg kjører snarveier når temperaturen enten er over eller under en satt temperatur (23 C i mitt tilfelle). Dette er fordi Aquara er en Zigbee-kontroller der man ikke kan sette opp assosiasjoner mot flere enheter som man kan i Z-Wave.

Interessert i å vite om det er er mulig å løse dette på andre måter.

Tusen takk for svar! :+1:
Mulig andre har funnet langt bedre måter å gjøre dette på, men sammenlignet med å feks bruke heatit z-TRM3 til samme jobben sparer jeg drøye 9000,- i termostater😵‍💫

1 Like

Ja, det er for så vidt to ulemper med Aqara mot z-water i denne sammenhengen @jonole.
Den ene er at Aqara sensoren i seg selv ikke vet om det skal varmes eller ikke, siden den kun måler temperaturen, ikke styrer den. Det er det huben som gjør basert på temperaturen man setter i appen opp mot den målte tempen.
Den andre er som du sier, at det er en Zigbee-enhet som ikke kommuniserer direkte med Z-wateren, men via huben.

Så for å svare på Z-trm3. Fordelen her er at termostaten vet både set- og mål temperatur og kan assosieres til z-wateren (ref. begge ulempene). Det gjør at alt kan styres via termostaten selv om huben skulle gå ned for telling. Termostaten forteller da z-wateren enkelt av eller på utifra sin data, uavhengig av huben.

Jeg har også satt opp stue med Heatit ZTemp2 (termostat på batterier mot vannbåren varme) og assosiert dette mot 2 kurser på Z-Water. Jeg slet med å få det til å fungere - og måtte resette termostatet og herje litt med det for å få det til å virke skikkelig. Men det er neste ikke noe poeng å ha termostat på vannbåren varme, man skal som regel ikke endre temperaturen noen gang.

1 Like

Ztemp 2 er selvfølgelig termostaten jeg skulle sammenlignet med! Så 5300,- spart i termostater om oppsett med Aqara termometeret skulle fungere bra.
Ser helt klart sårbarheten om hub bestemmer seg for å ta kvelden HELT. Da er evt manuell åpning redningen om det skulle skje på kaldeste frostnatta. Nedetid på noen få timer kan vel knapt merkes med VBV. I betong vel og merke🤔

Ja, det stemmer. Skal også sies at huben vil fungere lokalt om nettet forsvinner. Så om huben står uten nett i 3 døgn, vil temperaturen holde seg stabil. Problemet dukker opp om den mister strømmen over lengre tid.

Men da er det ikke hub’en sin skyld at det blir kaldt😁

1 Like