Mulig dette er mulig i thingsplex, men har ikke kommet så langt. Det kunne vært nyttig å ha mulighet til å bruke median i tillegg til gjennomsnitt når man automatiserer basert på strømpris. Ved en normal jevn kurve fungerer gjennomsnitt fint, men i det siste har jeg sett en del eksempler på nesten flat kurve og en kraftig peak eller et kraftig drop i 2-3 timer. Da vil gjennomsnittet legge seg enten rett under eller rett over kurven, og automasjonen vil være aktiv/inaktiv i 21-22 av 24 timer. En medianlinje ville derimot alltid ligget sånn at de 12 dyreste timene ligger over og de 12 rimeligste timene ligger under.
Einig, og for å utvikla ideen vidare har eg i mitt stille sinn fundert på kva som kan vera eit passande begrep for å beskriva dei x billigaste timane i døgnet. “En persentil , eller prosentil , er (iflg Wikipedia) den verdien som en gitt prosentandel av en gruppe observasjoner er mindre enn eller lik.”
Median er altså det samme som 50-persentil. For varmtvannsberedaren vil kanskje ein automasjon som slår den på dei 6 billigaste timane, altså kvartil, vera tilstrekkelig. Men kva om eg anser 5 timar tilstrekkeleg for mitt hushald?
Her trur eg rett og slett ordboka må utvidast med eit nytt begrep for nøyaktig å kunna beskriva dette i ein variabel som er enkel å ta i bruk for mannen i gata. Kva for eit begrep kan generelt brukast for å beskriva dei x billigaste timane i døgnet? Prisentil? Perdøgnil? Døgnil?
Her er dere inne på noe jeg også har savnet, det å kunne strømstyre ved f.eks å aktivere VVB i de 4,5,6 billigste timene i døgnet hadde vært gull… Kunne nok forøvrig vært gjord med mange ting som varmekabler, etc også…