Automasjon mot strømpris virker ikke

Har et Zigbee rele på varmtvannsbereder og har satt en automasjon på at den kun skal stå på når strømprisen er under en % av døgn-snitt. Men, det bryr den seg ikke om, for midt på dagen, når strømprisen er høyere en døgn-snittet, så står berederen på!
Virker heller ikke å slå av enheten i FH appen. Har klart det noen få ganger, men da slår den seg på igjen av seg selv etter 3-4 sekunder.
Håpløst. Kjøpte FH kun for dette (og Enova-støtte sammen med bil-lader), så svært skuffende at det ikke virker :confounded:

2 Likes

Jeg har gått bort fra å bruke % under/over snitt på vvb. Jeg kjører på tid og det fungerer bedre. Jeg har lagd flere automasjoner til vvb på tid. Jeg har vvb PÅ kl 00:00, 01:00 02:00, 03:00, 10:00, 11:00, 12:00 og 13:00 og vvb AV kl 07:00, 08:00, 09:00, 10:00, 11:00, 14:00 15:00, 16:00 og 17:00. Jeg aktiverer og deaktiverer automasjonene etter som strømpris svingningene endrer seg fra dag til dag. Kjører vvb 4 timer på natt og 2 til 3 timer på ettermiddagen. hittil i Desember har billigste time på ettermiddagen variert mellom kl 12 og 16, og billigste time mellom 12 og 17 har variert fra -11,88% til +15,71%. Derfor er det helt umulig å kjøre automasjoner etter %. Det beste hadde vært å kunne kjøre etter X antall billigste timer i et gitt tidsrom. Etter vårt forbruk av varmtvann så må vvb stå på mellom 5 og 10 timer hver dag, da er det litt å spare om den bare står på når strømmen er billigst. Men for å sikre at det er varmtvann til kvelden så må vvb stå på 2 til 3 timer på ettermiddagen.

3 Likes

Hei!
Her kan det virke som hovedproblemet er kontakten mellom huben og enheten. Veldig ofte kjører automasjonen som den skal, men meldingen om å skru seg av eller på mottas ikke av enheten. Siden enheten ikke alltid responderer i appen er dette bakgrunnen for min antagelse.
Den kan være lurt å plassere en zigbee-enhet på faststrøm mellom VVB og huben, slik at denne vil fungere som en signalforsterker. Det letteste er nok en veggplugg.

Gjorde som Ruben-L, og gikk over til tidsstyring. Det har fungert stabilt.

1 Like

Hei. Jeg har det samme problemet, releet for varmtvannstanken slår seg fint av og på via appen, men samarbeider ikke med automasjon mot strømprisen. Automasjon mot tidspunkter er ikke ideellt siden de billigste timene like gjerne kan være på dagen som på natta. Det beste ville vært om man kunne automatisere mot de 6 billigste timene i døgnet. Kan man forvente en eller annen løsning på dette eller må man sette nye tidsinstillinger hver dag?

Hei!
Automasjonen på strømpris skal fungere fint den altså, så om den ikke responderer som den skal, ville jeg tatt en telefon til support. Om du har Futurehome HAN-sensor kan du benytte Strømkontroll panelet til å styre enhetene dine. Denne vil aktivere på ca. de 12 billigste timene.
Vi jobber med forbedringer på strømoptimaliseringstjenesten, men jeg ville ikke holdt pusten for en løsning for å sette egendefinerte antall timer.

Jeg har samme problem med vb og billader ingenting funker hos meg heller. Jeg våkner opp om morgen uten bilen er ladet fordi laderen slår på i 30 min eller mindre og slår av for resten av kvelden.

Hei problemet er at de 12 billigst timer i døgn ikke er de absolut billigste time og lade sin bil desverre. Jeg ønsker å lade min bil ml 2300 og 0655 samt og ikke bruke mer end 14kWh i timen. Hvis man å i tillegg kan ha mulighet for å slå laderen til ved andre billige tidspunkter i døgnet manuelt hadde det å været fint.

Kan noen hjem meg med det? Min VVB kan fint kjører på strømkontroll og styres at dette via de 12 billigste timer.

Takk for hjelpen :slight_smile:

Etter litt prøving og feiling har jeg funnet ut at jeg kan omgå problemet ved å sette strengere kriterier for å aktivere releet.

Når automasjonen er satt til å aktivere releet når prisen er <1% av snittpris, som er ønskelig, så kjører det igang selv om prisen er godt over snittet. Ved å sette automasjonen til å aktivere releet ved <30% av snittpris, så fungerer det omtrent som ønskelig, selv om den faktiske prisen aldri går så lavt i løpet av døgnet.

Automasjonen mot snittpris for varmekablene fungerer helt utmerket, så det må være noe som ikke stemmer med releet.

Om du fortsatt ønsker å kjøre automasjoner etter X billigste timer i døgnet, så er det veldig lett å implementere:

1 Like