[Closed-BETA] Futurehome <-> Tibber signup

Endelig begynner den nye Tibber integrasjonen med Futurehome å ta form og vi ser etter noen som kan hjelpe oss ved å delta i en lukket test. For å bli med må du ha en Futurehome Smarthub og bruke Tibber. Vi vil informere Tibber om hvem som ønsker å være med og når din informasjon blir lagt til på deres side vil du kunne se Futurehome X under ‘Power-ups’-delen i Tibber-appen. Fyll ut skjemaet linket under.


The new Tibber integration with Futurehome is finally starting to come together and we are looking for someone that can help us by participating in a closed test. To join, you will need to have a Futurehome Smarthub and use Tibber. We will provide Tibber with your information, and once that has been added on their side you should be able to see Futurehome X under the ‘Power-ups’ section in the Tibber app. Fill out the form below.

17 Likes

Noe timeline på når testingen begynner, hvis man var tidlig ute?
Snakker vi dager eller uker? :nerd_face:

3 Likes

Jeg venter også på at den skal dukke opp

Irriterende å bare vente


Jeg sendte en epost til Tibber i går og håper at de får dårlig samvittighet.

Jeg håper at Futurehome beta dukker opp i Tibber appen i morgen.

2 Likes

Tilbakemelding fra Tibber
image

Det var jo et litt diffust svar, dvs det sier ikke noe om når vi som har skrevet oss på listen potensielt får tilgang.

Kan dere dele noe info her før jul, @espen eller @erik, om timeline?

Jeg har foreløpig går på en smell ved å kjøpe Futurehome og fire Heatit termostater for gulvsonene. Så det var integrasjon og gønnet på, men slo meg ikke at det kun virket på “gammelt” utstyr.
Så denne lukkede testen var et lyspunkt å lese om, da er det kanskje håp smart styring av både gulvvarme og panelovner etterhvert.

1 Like

Har hatt en lang dialog med Tibber som melder om at denne BETA er kun for Futurehome Ansatte og ikke for oss som har registrert oss som Beta testere.

1 Like

Håpløst. Har nå venta i 2 år på at den straks er ferdig, og nå blir det vel måneder med testing

Jeg må si at jeg er ovverakset over at integrasjon tar så lang tid. Futurehome Classic var jo på Tibber og da jeg kjøpte Futurehome smarthub tenkte jeg ikke mer over det. Den fungerer i grunn fint, men savner nettopp smartstyring ( styring i henhold til pris ) av varmelementer i huset. Så planen nå er å vente i et par måneder og eventuelt bytte over til et konkurerende produkt om ikke noe endrer seg.

Har meldt meg på og venter i spenning. Men, hva er det som egentlig er bra med denne? Kjører styring på varmepumpe gjennom tibber nå, og er jo ikke mange valgmuligheter der som jeg kan se ihvertfall.
Ser for meg at hvis futurehome kommer med et bra alternativ (og brukergrensesnitt) for varme og effektstyring så vil dette være vel så bra? Eller er det noe jeg misser her?

Du stiller et legitimt spørsmål, jeg lurer på noe av det samme selv.

Siden Tibber sitter på oversikt over real-time strømpris og mye data på best practice av oppvarming av boliger skulle man tro de er best egnet for å gjøre optimaliseringen av “boligoppvarming til lavest mulig pris”. Hvis man derfor får en native integrasjon slik at alle FH enheter ligger i Tibber så får sistnevnte fritt spillerom til å gjøre den beste optimaliseringen.

Jeg opplever dog at Tibber ikke alltid virker å håndheven oppvarmingstidspunktene like strengt som jeg ønsker, derfor ser jeg på en måte å heller kode dette selv i FH. Vet feks flere med Homey heller gjør denne styringen selv.

Uavhengig av dette så ønsker man jo at alle smarte system snakker sammen, så man kan samle og bruke mest mulig data på tvers. Ingen er tjent med lukkede ekosystem som alle skal løse alt.

3 Likes

Postet dette i en annen tråd, men passer igrunn bedre her. Fikk svar fra Tibber idag vedrørende integrasjon:

Vi har nå en oppdatering rundt utvikling av Futurehome x integrasjonen.

Først og fremst vil vi beklage for at denne ikke er ferdig enda. Vi har siden lansering mai 2020 ønsket å få til en integrasjon mot den nye Futurehome X plattformen, men dessverre har vi møtt på noen utfordringer på veien. Da API`et til Futurehome først var klart viste det seg i ettertid at de trengte å gjøre endringer og investeringer i en helt ny arkitektur. Dette medførte også endringer i hva som skulle til fra vår side for å få på plass integrasjonen.

For å kunne klare å integrere Futurehome x vil det kreves en ombygging av all integrasjon som vi tidligere har hatt mot Futurehome og endringer av strukturene vi har hatt tidligere. Vi ønsker fortsatt å få til en integrasjon med Futurehome og vil jobbe tett med de for å få dette til. De har oversendt det vi trenger for å utvikle denne integrasjonen, men funksjonene deres har så langt ikke blitt fullt ut testet av noen part.

Vi har ved tre tidligere tilfeller satt av tid til å gjøre integrasjonen (da viste det seg å ikke fungere på deres side), og nå har vi andre ting som ligger foran i køen før vi går løs på jobben. Dette er et omfattende arbeid og per i dag kan vi derfor ikke si noe om denne vil være klar i nærmeste fremtid.

Gikk samme svar jeg også… Her er det fortsatt dårlig kommunikasjon mellom Tibber og Futurehome. Hvorfor skrives det her at integrasjonen begynner å ta form, og man kan melde seg på beta-test, når det virker på Tibber som at den ikke er klar i det hele tatt, og ikke kommer til å bli det i nær fremtid heller?
Kan du svare på dette @espen ?

Kan se ut som man kanskje bør ta steget over til Honey…

Dette svaret er vel det samme vi har fått det siste året føler jeg.
Håper å tror det skjer noe i kulissene her uten at det kommuniseres :crossed_fingers:

Men syntes også det er lov å tenke hvilken verdi integrasjonen faktisk tilfører. Selv om det er enklere med Tibber så får man mye mere egen kontroll ved å gjøre det i feks TPFlow

Når vi først er inne på det; Vet du om det er mulig via tpflow å sette en termostat f.eks 2 grader ned/2 grader opp?
Her i huset blir varmen noen ganger justert opp og ned manuelt på rom som ikke er mye i bruk, og hvis jeg f.eks er ferdig med trening på treningsrom og justerer temperatur ned fra 20 til 16 grader manuelt, så er det dumt å ha en flow som setter temp til 18 grader ved dyr strøm, hvis du skjønner hva jeg mener?

Kan jo alltids løse det med å sende «set temp» til en variabel, for så å bruke verdien i variabelen +/- 2 grader, men er litt mer styr når man har mange termostater

@lgrubbmo Ikke helt sikker på stående fot, men bør være mulig å få til?
Kanskje lage en egen tråd i automasjonsdelen.

@espen og @erik
Nå har det gått nesten 1,5mnd siden dere annonsert både her og i webinar at testing nærmet seg. Desverre har det ikke være noe kommunikasjon på tidslinje, istedenfor har Tibber gitt relativt negativ feedback på at dette skal være nært forestående.

Som dere vet, og kan lese, er det mange som gleder seg til denne integrasjonen og samtidig opplever økt frustrasjon med så fraværende dialog fra deres side. Jeg tror alle har forståelse for at man kan trekke for raske konklusjoner etter undervurdere teknisk kompleksitet, men den manglende graden av informasjondeling dere fører idag er veldig frustrerende.

Er det mulig å be om en ærlig status på denne testen og om det finnes et konservativ tidslinje estimat dere kan dele?

5 Likes