Easy Access Dørlås Signal Problem

Har kjøpt Easy Access Touch låsen sammen med Hub og Zigbee modul.
Opplever problemer med signalet hele tiden, og låsen er som oftest ikkje mulig å åpne/lukke fra App.
Får et rødt utrops tegn og Signal Problem error.
Både lås og Hub står i en åpen gang med en halv etasje mellom seg, skulle ikke tro avstand er problemet.
Noen tips?

Eg har ikkje noko tips, men eg slit med akkurat det same sjølv. Eg måtte flytte smarthuben så godt som oppå låsen for å i det heile teke få lagt den til, og i etterkant har eg ikkje klart å få noko kommunikasjon mellom hub og lås. Eg får berre det raude utropsteiknet som du beskriv. Det høyrast ut som om me har omtrent same avstanden mellom hub og lås (kanskje avstanden hjå oss er eit lite grann lenger).

Ja må si eg er skuffet over dette.
Leser litt mer og ser det blir nevnt å bruke Ikea sin Trådfri Signal Repeater. Har du prøvd noe slikt?

Eg har ikkje prøvd dette, nei. Det har vore noko travelt i det siste, så eg har ikkje gjort noko meir med denne låsen. Den står på ei kjellardør, så den har ikkje akkurat høgaste prioritet. :wink: Når det er sagt så kan det fort tenkjast at eg endar opp med ei løysing i tråd med det du føreslår.

Veldig skuffande at det ikkje fungerer på under 10 % av den rekkjevidda Zigbee opplyser som maksimumsrekkjevidde innomhus. Eg er med på at ein lyt trekkje frå ein del av skrytetala til produsentane, men dette er rett og slett for dårleg.

Jeg opplever også samme problem som dere nevner her. Jeg hadde i første omgang ikke signal problemer, men jeg klarte ikke å betjene låsen via FH appen.

Har fått tilbakemelding fra support avd. og resette zigbee modul(hold inne knappen på zigbee kortet i 10 sek) for å så inkludere den på nytt. Men til ingen nytte.

Virker ut som det er avstand som er problemet hos meg og. Virker ut som lik avstand som dere nevner. Men syns det er veldig merkelig da jeg har mye utstyr koblet til lys/varme via zigbee/z-wave som står lenger borte fra hub.

Hvor leste dere om å bruka remote fra ikea? Vet dere hvordan den er å sette opp?

Hei,
Har samme problem, får ikke inkludert låsen. Jeg har døren ca 1 m bak hub med en tynn innervegg i mellom. Forsøkte å legge låsen ved siden av hub, det fungerte heller ikke.
Har også problem med batterideksel som ikke vil klemmes på plass når batteri er i.
@EasyAccess

Prøvde å resette med knappen på modulen, og det funker nå… enn så lenge hvertfall.
Eg finner ikke tilbake til tråden ang Ikea forsterkeren, men mener det var på hjemmeautomasjon forumet.
Eg er helt grønn på dette så aner ikke om det kan hjelpe.

Oppdatering, lås mistet signal etter ca en dag etter reset av modul i dørlås.
Prøvde en ny ting i ettermiddag, eg endret Zigbee kanal på Phillips Hue Bridgen min, og etter det har det fungert fint nå ikveld.
Kan dette ha vert problemet eller bare tilfeldig?

Ok. Eg sliter fortsatt med det samme. Får koblet de til og fungere i 1-2 dag så mister jeg forbindelsen.
Fungerer låsene fortsatt etter 2 døgn?

Nei, er ennå ustabil.
Snakket også med futurehome support tlf, dei gjorde vist en restart/oppdatering og ba meg ta strøm på hub en 30min tid.
Men til ingen nytte.
Helt håpløst dette her

Okei. Håpløst hos meg og. Har levert begge låsene i retur og bestilt id lock 150. Håper det bedrer ting da det er z-wave og ikke zigbee

Mvh Jone Heggheim
Tlf 48286404

Noen som har noen fler tips her? Veldig frustrerende at dette ikke fungerer og jeg har endt opp med å sjerne Zigbee modulen da det eneste den gjør er å tappe låsen for strøm.

Ser dette på https://status.futurehome.io 3 måneder siden siste oppdatering…

Vi har en oppdatering vi tester hos noen kunder som skal bedre dette. Ta gjerne kontakt med support om du ønsker å teste ut før den slippes til alle. 23 50 68 47 eller support@futurehome.no

2 Likes

Takk for svar, høres bra ut :slight_smile:

1 Like

Hei!

Er denne oppdateringen sluppet? Jeg har forsøkt å legge til Easy Access-modulen 6-8 ganger, de 4 siste med hub’en plassert 10 cm - 1 meter fra låsen. Jeg har hatt dekselet på låsen fjernet under innloggingen for å kunne observere om det kom noen respons fra modulen. Bortsett fra blinking et par ganger med gul LED har det ikke vært respons i det hele tatt. Jeg har også forsøkt reset av modulen (holde knappen på modulen inne (15-20 sek) til rask blinking med gul LED) uten at dette gjorde noen forskjell i det hele tatt.
Med til historien hører også at jeg har lagt til en IKEA Trådfri modul (Zigbee 3.0) uten problem.

Dette tyder på at problemet ikke ligger verken i rekkevidde eller generelt problem med å legge til Zigbee-enheter, og ut fra andre innlegg i denne tråden så er det vel også ganske klart at problemet har med Easy Access modulen å gjøre.

Det å kunne integrere låsen i smarthussystemet er for meg ganske vesentlig. Er det noen fix på gang innen noenlunde rimelig tid så har jeg tid til å vente på det, men ellers ligger det vel an til retur av både lås og modul.

Me slit her i huset òg.

Får lagt til låsen viss huben står “oppå” den, men får ikkje kontakt når eg set huben tilbake der den skal vere.

Andre Zigbee-einingar som er like langt unna huben fungerer som berre det.

Du bør ha flere zigbee strømforsynte enheter.
Tror jeg iallfall.
Har montert 2stk zigbee pille dimmere og en av de mellom lås og hub og 1 rett ved siden av hub.
10Meter og 3 gips vegger mellom hub og lås.
Funker som fjell og inkluderte lås uten problemer.
Tror hub sliter med direkte tilkobling til batt drevet enheter hvis den er nærmest låsen.

Eneste som nå er blitt med siste app versjon
(6.5.13+870 android) er at det står rødt utropstegn på lås som sier signal problem selv om det fungerer fint.
Trykker synkroniser info så blir det ok til neste gang vi åpner app.
Men låsen fungerer fint.

Takk for tips! IKEA Trådfri Smart pluggen jeg har integrert var egentlig ment å fungere som en signal repeater mellom hub og lås, men trodde at det optimale var å posisjonere selve hub’en inntil låsen.

Jeg har forøvrig iPhone med IOS versjon 15.2 om det skulle ha betydning.

Nye lodd og nye sjanser i morgen!

Har “huset fullt” av Zigbee-einingar på fast straum utan at det hjelper ein smule, diverre…