Får ikke med seg alle lys / veldig lang delay

Opplever litt ulogisk delay/bug fra Smarthub. Andre med samme opplevelse? Selv om 29 av 30 lys er slått av, og man velger sliden på forsiden for å slå av alle lys (som i praksis da er ett lys) tar det flere ganger 5-10 sek før Smarthub får slått av lyset. I noen tilfeller får den ikke med alle lys heller (hvis flere lys er på). Når man går inn i app vises allikevel lys som “på”. Altså burde Smarthub vite at den ikke har fullført alle oppgavene sine… Og sender Hub ekstremt mange kommandoer bare for å få slått av siste lyset?

1 Like

Samme her! Har ikke sjekket i message stream når jeg slår av, men mistenker at om man har 30 lys, men kun 1 står på, så sendes det en av-kommando til alle lysene uansett

1 Like

Endelig noen flere enn meg som skriver dette. Føler det er det eneste jeg maser om her inne :stuck_out_tongue: Samme skjer når jeg slår av flere manuelt. Det første går fort av, mens alle påfølgende tar 5-10 sekund å slå av.
Håper noen i teamet kan gi oss noen svar her.

1 Like

Greit at dette flagges av flere. Hadde jo tilsvarende problem med sensorer som hadde delay for å slå på lys tidligere (for 1/2 år siden). Tok 10-20 sek. Det probemet er tilnærmet borte. Så håper og tror det kan være håp rundt dette også :slightly_smiling_face:

2 Likes

Me opplever mykje av det same hjå oss.

1 Like

Samme her, spesielt når der velges natt mode så er det kanske 2 av 10 ganger hvor der enten står på et lys eller en switch/stikkontakt, som deretter må “manuelt” slås av via app.

2 Likes

Samme her. Ikke mye vits med modusbytte som et eksempel, når man må sjekke etterpå om alle lys etc. har endret tilstand.

1 Like

Samme hos meg av og til. Det er ikke noen spesielle enheter som gjentar seg, tilfeldig hver gang det skjer.

2 Likes

Zigbee eller z-wave? Og hvilken type lys?

1 Like

Mitt inntrykk er at zigbee går av kjapt, men z-wave er mer bingo. Det er spesielt en fibaro double switch og en Namron vridimmer som er gjengangerne her

Me har berre Z-Wave per i dag, så det er dette eg har erfaring med i så måte. Det er Fibaro Dimmer 2 og Double Switch 2 samt ein Fibaro Wall Plug som er gjengangarane her i huset.

1 Like

Bare z-wave som henger igjen her

Mye av samme problemene her også. Fungerer bra i hjem modus mens i natt er automasjon i ny app helt ubrukelig (ny app, gammel hub). Testet på nytt i dag med hue led stripe som skal på ved bevegelse og av etter 5 min i nattmodus, skrur seg av etter 5 min men problemet er at samtidig som stripa skrur seg av så skrur alle andre lysene i rommet seg på.

Løsningen er for min del ( og FH sin del) å sette opp bevegelse natt i gammel app, fungerer godt det men man kommer seg liksom sa aldri helt bort fra gammel app og over på ny. Har holdt på med dette ca 1 år nå men krysser fingrene for at det snart blir bedre :smiley:

Samme her. Z-Wave. Ved kommando til mange lys, enten via app, snarvei eller modusbytte. Har mest Fibaro Dimmer 2, men også litt Namron og noen wall-plugs.

Hadde en lengre tråd med FH support i Mars 20 som seneste. Enden på visen da var å vente på oppdatering av Zipgateway etter oppdateringer fra Silicon Labs. Kan ikke si at det hjalp nevneverdig og har egentlig gitt opp litt. Inntil jeg så tråden om Z-wave nettverksproblemer (Smarthub benytter ikke NODE ID 1 på z-wave nett)

For meg er løsningen stort sett å restarte hub. Da fungerer det fint en stund igjen.

Vi har Heatit Z-dim og vi har samme problemet med disse. De er z-wave.
Vi har også en Fibaro Wall Plug, men denne virker veldig bra hos oss. Den kan jeg slå av og på ti ganger og den reagerer umiddelbart hver gang.
Z-dim derimot er verre. Om jeg slår av alle på dashboard tar det lang tid og noen slår seg ikke av, mens om jeg tar en og en manuelt går den første ofte umiddelbart, mens alle påfølgende tar 5-10 sek.

Dette er automasjonen i ny app som ikke fungerer som den skal når du lager automasjon med modus som forutsetning. Det må lages flow i Thingsplex for å få dette riktig.

For øvrig her så er nok de fleste tregheter som oppfattes nå knyttet til z-wave nett som enten har enheter som spammer nettet med mye pakker eller at man har støy som gjør at man får pakketap. Jeg har erfaringer som jeg delte i posten som er referert til, men også lest om noen som har enheter som av forskjellige grunner sender mye pakker ut på z-wave nettet. Ellers må man også sjekke ut om enhetene stort sett er koblet opp i usikker modus. Hvis man kjører sikker modus så krever det både mer av hub, fyller nett med flere pakker og batterienheter som tappes raskere. Når alt dette er i orden så er min erfaring at alt av lys of enheter skrur seg på og av slik man har satt opp ved modusbytte eller i automasjoner.

Ingen Z-wave appliaksjoner fungerer. Termostater (Heat-it z-trm3), Dimmmere Namron, Fibaro plugger. Zigbee fungerer fint. Begynner å bli lei Futurehome da det ser ikke ut som at del klarer å løse problemet - har vært slik nå i 6 mnd hvor det fungerer nå og da. Og for meg helt bingo når det fungerer og ikke.

opplever du fortsatt problemer?
Send gjerne en epost til support@futurehome.no så kan vi undersøke om det er noe som ikke er som det skal i nettverket ditt

Løfter denne da vi sliter veldig med dette selv. Noen her som har funnet en løsning? Ser ikke ut som FH sitter på noe løsning da jeg har forsøkt de ganske mange ganger…

@Mariius sikker på du ikke har noen “døde” enheter i nettverket ditt som ødelegger?