FH leser ikke av effektforbruk Heatit termostat under "Klima"

Jeg har integrert Tibber med FT. Jeg har den nye FT. Jeg styrer varmekablene med Heatit z-trm3. I FT app registreres forbruket under “Energi”, men under “Annet”, og når jeg går inn på termostaten. Det registreres ikke under “Klima” under “Energi”. Termostaten står oppført under “Klima”, men forbruket står fast på 0 watt uansett om termostaten er på eller av. Hva gjør jeg galt?

1 Like

Det skal stå FH, ikke FT.

Jeg har samne problem:

Da er det ikke bare jeg som har dette problemet. Jeg har lett mye på nettet uten å finne en fix. Det må nå vel være flere enn oss to som har dette problemet. Men det er mange innstillinger/parameter jeg ikke vet hva er, så problemet kan godt mulig ligge hos meg

Når det gjelder problemet du har på ch4. Har du prøvd å ekskludere og inkludere på nytt? Jeg hadde lignende problemer. Jeg fikk ikke satt opp noen av sensorene. Fikk bare opp “ikke noe”. Så ekskluderte/inkluderte jeg på nytt, og da funker sensorene.

Har samme problem her også. Både med ztrm2fx, fibaro wallplug, telldus plugg og virtuelle enheter. Veldig varierende hvem av de som viser forbruk i oversikten, men hvis jeg går inn på enhetsnivå viser de riktig

Tror de aller fleste problemene beskrevet over er fikset i neste versjon av appen :slight_smile:

3 Likes

@espen Jeg har 5-6 av disse termostatene, alle unntatt soverom og kontor viser forbruk under “Klima”, soverom og kontor forbruket havner i “Andre”
De er klin likt satt opp som de som oppdaterer “Klima”
Hva skyldes det? Hva kan forsøkes for å fikse det?
Huben er delt med support så det er bare å sjekke.

Jeg har akkurat installert Heatit termostater og FH hub II - og har samme problem. Termostatene fungerer og viser i appen, men strømforbruket er 0 uavhengig av om termostaten er på (altså rødt lys = varme) eller av. Hvis det var rett før en løsning i februar 2021 - hva er status nå @espen ? Siden jeg er helt ny i FH universet - er det andre innstillinger jeg bør sjekke? HAN sensor er montert og ser ut til å fungere som den skal.

1 Like

@Reidar det var litt snodig. Siden support lå inne på huben tok jeg meg friheten til å sjekke det ut og alle termostatene ser ut til å være registrert som klima. Om du trykker på energi-flisa på forsiden og scroller ned ser du at alle termostatene har oransje (del)sirkel, som indikerer klima-funksjon.

@SvenPeder Jeg fikk ikke sjekket din hub, siden den var offline. Om du ønsker at vi skal sjekke den ut er det fint om du dobbeltsjekker at support-brukeren er lagt inn. (Innstillinger → support → + supportbruker).

Riktig det. Men om du øker temp rommet så ser du at effekten legges i “andre”?

Hei Anders og takk for superrask respons!

Hub er online igjen, det blir den for det meste. Jeg har flyttet den
til teknisk rom der den er nær sikringsskap for å klare å knytte opp HAN
sensor. Virker som Zigbee nettverket har kort rekkevidde - under 10
meter her hos meg i et vanlig trehus. Kan det stemme at under paring av
ny enhet må det være kontakt direkte med hub? Altså at paring ikke kan
gå via en annen enhet i Zigbee mesh?

Jeg har nå aktivert supportbruker - dere kan gjerne besøke huben min :slight_smile:

mvh
Sven Peder

@SvenPeder
Jeg har sjekket opp dette nå og ser at termostatene var konfigurert med feil kanaler i appen. Jeg endret fra kanal 0 til kanal 1, men siden jeg ikke vet hvilken temperatursensor du bruker i de forskjellige rommene må du gjøre dette selv. (Jeg skjønner at det jeg skrev her kan virke uforståelig, men les denne artikkelen så vil du få mer konkret info).
Når det kommer til Zigbee-nettverket er det mer sårbart enn z-wave når det kommer til rekkevidde. Det er mange faktorer som spiller inn på dette, så jeg tør ikke å si noe om hva som kan forventes i denne konkrete boligen.
Jeg ble faktisk litt usikker på om selve paringen må gå direkte til huben eller om den kan gå via enheter.

@Reidar
Går det greit om jeg tester å endre temperaturen hos deg midt på dagen i morgen? Er litt lettere å feilsøke når man ser hva som skjer.

Hei Anders. Det går bra :+1::+1:

Hei Anders. Termostat i stue styrer et trefas SSR rele og belastning måles av en Qubino måler. Den termostaten vil ikke rapportere annet enn eget forbruk og Qubino lar seg ikke legge til i klima, så Qubino rapporterer til “andre”

Flott! Da skal jeg få tatt en titt.
Grunnen til at Qubinoen ikke lar seg legge inn med “klima” er at det er en ren strømmåler. Klimafunksjonen er beregnet på å gi f.eks. reléer varmestyringsfunksjon. Siden denne enheten ikke er en termostat og ikke et relé som skrur varmen av og på, vil den heller ikke få den funksjonaliteten i appen.

Supert. Er klar over det med Qubino og ettersom det er en trefas kurs så må det bare bli sånn.

Btw, dersom HAN måleren viser et helt spinnvilt tall når du skal leke med termostatene så betyr det at sola skinner på solcellepanelene mine. Den sliter med import og eksport.

1 Like

Hei Anders. Fikk du sjekket dette?

Ja, jeg sjekket det ut og fikk samme resultat som deg; at det bare var enkelte som ble registrert under klima. Jeg skal få konferert meg med noen mer tekniske kolleger ang. funnene og komme tilbake til deg :+1:

1 Like

Fant dere ut noe mer omkring manglende effektforbruk på HeatIT-termostater?
Har tre z-wave Heatit, kanal 0 er ikke tildelt noe rom/funksjon, kanal 1 er tildelt rom og funksjon (termostat) og kanal3 er tildelt funksjonen sensor/romføler. Kanal 3 og 4 er no room/none.
Termostatene er ikke synlig under “Others”, men effektbruken måles der.