Fibaro Smart Implant med DS18B20

Hei. Jeg har samme problem som mange beskriver i denne tråden. Jeg hadde koblet opp smart implant med 6 stk DS18B20 i parallell, kablet over hele huset. Jeg fikk alle sensorer vist i appen og kunne tildele navn og rom som vanlig, og det funket utmerket. Men etter en oppdatering eller overgang til ny app (husker ikke) så forsvant alle. Nå ser jeg kun smart implant, og at den har 8 kanaler (0-7) slik dere beskriver. Har prøvd å fjerne og legge til igjen. FH sier at de ikke kan hjelpe da denne er ikke støttet. Kan noen her hjelpe? Jeg er ikke flink med Things Plex. Må jeg kanskje lære meg dette?

Jeg har og slitt med at kanal 8-> (eksterne DS18B20 sensorer) ikke synes etter inkludering. Etter mye googling, prøving og feiling fant jeg fram til noe som virker:

1. Sensorene må være koblet til før inkludering
  2. Velg “Secure inclusion” i appen (midterste valg = S0)
  3. Kryss av for “Force zwave interview…” i S0-templaten for Fibaro Implant. Du finner denne i Thingsplex når du trykker Advanced knappen i bunn av lista under Adapters->Z-wave

Jeg brukte en Aeotech USB stick sammen med Silabs PC-kontroller for å teste ulike scenarier og observasjonene derfra satte meg på sporet av løsningen.

Satte på en 4.7kohm pull-up motstand i min oppkobling, men vet ikke om det gjorde noe fra eller til, strengt tatt.

Jeg trodde først det var gammel Firmware i Fibaro implant som var årsaken, men den viste seg å være nyeste og ikke problemet.

Jeg har 2 DS18B20 fra ulike produsenter (Arduino og Shelly) og overvåker temp i VVB.

3 Likes

4k7 motstand gjorde ingen forskjell overhode - dessverre.

Tusen takk for gode tips!

NÅ fikk jeg inkludert Fibaro Smartimplant med flere eksterne sensorer i parallell og de kommer frem som Ch_8…Ch_10 - endelig!!!

Jeg er sikker på at jeg har testet sikker inkludering før også, men det var det som skulle til i mitt tilfelle.

Nå skal dette testes litt på benken før jeg skal se om jeg kan få overvåket diverse temperaturer i VVB.

Edit: Dette fungerte UTEN 4k7 pull-up motstand.

Hvilket merke DS18B20 brukte du og hvilken hub? Eg har fulgt oppskrifta uten å få det til med Shelly sin på Smarthub II…

Jeg har kjøpt DS18B20 fra både “Artigere liv” og fra “Kjell & Co”. Begge typene virker nå.

Fibaro Smartimplant har jeg kjøpt fra Elektroimportøren.

Hub´en er Futurehome 1V1.

Nå har jeg gjort som du beskriver og det funker. Får nå opp 14 kanaler; 0-7 som før + 8-13 som er de 6 eksterne DS18B20-sensorene. Dette har jeg ikke klart uten din hjelp. Tusen takk!!

Yess! Fekk det til å funka, etter å ha gitt opp Smarthub II og gått over til den gamle. Har dog kun fått ein ekstern sensor til å virka om gongen - ved oppkopling av 3 Shelly ds18b20 (på 12V) kjem både kanal 8 og 9 (men ikkje 10) opp, men kun ein av dei synes å visa riktig temperatur. Nokon som har tips?

aktivert parameter for oppdateringsfrekvens?

Noen som har knekt koden med Smarthub 2?

Har testet med 3 stk Shelly DS18B20 og Smarthub 2, men får ikkje opp noen temperaturer

La til en sensor med smarthub 2 og ser ut til og virke fint her, med metoden beskrevet over☺️

Fikk det til nå, hjalp å lesa bruksanvisning til smart implant, 3 raske trykk på knapp for å legge til enheten.

Virker nå fint med 2 sensorer, skal prøva å kobla til fleire sensorer seinere og satser på att det også vil fungera fint👍

Takk! Du fortjener bløtkake.

2 Likes

Jeg har prøvd å inkludere smart implant nå med både en og to ds18b20 sensorer.
Men får bare 7 kanaler uansett.
Forsøkt både sikker og usikker, både krysset av og ikke på inkluder kjente enheter raskere.
Testet på 2 ulike hubber.
Hva gjør jeg feil?

Har du gjort som beskrevet ovenfor og endret template til force interview i thingsplex og valgt sikker inkludering?

Jeg har ikke forsøkt inkludering via thingsplex, kun via app.
Men med alle muligheter.
Jeg tester via thingsplex etterpå

Jeg har og slitt med at kanal 8-> (eksterne DS18B20 sensorer) ikke synes etter inkludering. Etter mye googling, prøving og feiling fant jeg fram til noe som virker:

1. Sensorene må være koblet til før inkludering
  2. Velg “Secure inclusion” i appen (midterste valg = S0)
  3. Kryss av for “Force zwave interview…” i S0-templaten for Fibaro Implant. Du finner denne i Thingsplex når du trykker Advanced knappen i bunn av lista under Adapters->Z-wave

Testet dette nå…tror jeg gjorde rett på steg 3.
Uansett, så vises ch_8 i thingsplex nå med én sensor tilkoblet, men den viser fortsatt bare 7 kanaler i appen

Fikk det til en gang. Forsøkte deretter å slette enheten.
Koble til flere sensorer, 3 totalt.
Da går det ikke å inkludere igjen…kommer bare opp med zw_0_0_0

Som @frobnil har skrevet:

Sensorene må være tilkoplet SmartImplant FØR denne inkluderes i FH.

Min erfaring etter kveldens POF (Prøv Og Feil) er at det kan lønne seg å bruke Thingplex (TP) for inkludering.

Selv om @frobnil her skrevet dette før, så skriver jeg min fremgangsmåte:

Smarthub ver. 1V1.
Fibaro SmartImplant kjøpt fra Elektroimportøren.
DS18B20 kjøpt fra “Artigere Liv” - 4 stk loddet i parallell UTEN 4k7Ohm motstand.
Sørget for å slette/nullstille SmartImplant. Sjekk gjerne i TP at den faktisk er slette fra lista over adaptere.
Start inkludering på SmartImplant (3 raskte trykk på “bryteren” på fronten).
Gå inn i TP, Adapter og velg “Add device”.
Huk av for “Forece interview” og klikk “Start”.

VENTE - VENTE - VENTE

Dette tar tid, men den som venter på noe godt venter sjelden forgjeves.

Jeg klarte å legge til 2 SmartImplants med henholdsvis 4 og 3 DS18B20-sensorer.
Dette lover godt.

Nok en gang takk til @frobnil som satte meg på sporet.

1 Like