Montering av Aeotec Garage Door Controller

Jeg skal til å montere en Aeotec Garage Door Controller og er litt i stuss og kunne trengt noen tips. Min garasjeport er styrt av en impulsbryter med da to ledere som går til portåpneren. De går inn i port 1 og 2. legger ved bilde av bruksanvisning om det hjelper.
Er det da sånn at kablene fra Aeotec-en bare skal kobles sammen med disse? Altså ta eksisterende kabler helt gjennom medfølgende hurtigdingser og i åpneren igjen, mens kablene fra Aeotec-en skal inn i samme hurtigdings? :stuck_out_tongue:
Som vist her er jeg ingen elektriker, og er litt usikker på om det er innafor eller ikke med denne koblingen selv :thinking:

Edit: For å gjøre det enklere, er det like greit å bytte ut medfølgende “hurtigdingser” med en trippel wago? :sweat_smile:

image

Dette bildet gir en god forklaring på dette :smile:
Enten kan du koble de direkte i motoren sammen med din eksisterende impulsbryter eller som på bildet, bare “klipse” de på ledningene til bryteren. Tror ikke det skal være nødvending med elektriker på denne installasjonen :smiley: Lykke til!

1 Like

Ok, så istedenfor å bruke f.eks. wago så kan jeg bare ta begge kablene i samme port på motoren samtidig? De som følger med Aeotec er jo forholdsvis tynne kabler.

Jeg tipper elektrikerne her inne vill satset på wago :sweat_smile:
Men det skal i teorien funke fint

1 Like

Jeg spør kanskje dumt, men er det en logisk forklaring på om jord eller impuls fra bryter skal på S1 eller S2 på Aeotec? Eller er det samme hvilken?

Edit: Jeg fikk den til å gå, men den koblet ikke skikkelig til i appen. Fikk opp som på bildet.

Jeg klarer heller ikke å ekskludere den og når jeg prøver tvangssletting får jeg bare feil :thinking: Kanskje det er rekkevidden som er problemet.

Er sannsynligvis rekkevidden ja. Jeg tok med min inn ved huben for å inkludere og da kom den inn riktig med en gang😊

Det virket her også :blush:
Jeg så den oppdaterte status litt sent når den gikk, trolig pga dekning det også. Vil det hjelpe å sette opp en mesh node i garasjen, som skal opp uansett, eller er det kun andre Z-wave enheter som hjelper?

Det er mulig det er grunnen ja. Min oppdateres nesten med en gang . Har du forresten kalibrert den?

Usikker angående mesh, men vil nok hjelpe med en zwave enhet mellom nærmeste node og portåpneren vil jeg tro👍🏻

Ja, jeg har kalibrert den så den viser at den åpner etter noen sekunder, men ser ut til å hoppe litt mellom “åpner” og “stoppet”.
Får kanskje sette inn en enhet mellom bare for range.

Men jeg prøvde også å slå av alarmene. Jeg fikk det ikke helt til. Parametrene virket litt rare når det står flere nivåer per verdi i ett parameter. Må det oppgis på en annen måte? Jeg prøvde bare å sette parameter 37-40 med verdi og length 4.

Det var denne jeg leste, men tror ikke jeg skjønte den helt. Er det 16843008 som skal inn som verdi da og 4 som length?

Jeg er enig det er ikke den beste guiden. Burde kanskje spurt Aeotec om de kan oppdatere artikkelen til litt mer “human readable”.

Men ut ifra det jeg leser så blir det param 37-40, length 4, og value 16843008

Da prøver jeg det i morgen :slight_smile:
Jeg prøvde å bla meg gjennom disse guidene med hex - decimal kalkulator osv, men som du sier er det nok litt mer enn hva en nybegynner forstår :stuck_out_tongue: Men nå har jeg kanskje lært noe nytt i dag!

Brukermanualen er ikke verdens beste nei. Jeg satte verdi 0 med lengde 4 på parameter 37-40. Da ble alarmen borte👍🏻

Aha! Jeg tolket det som at verdi 4 var “disable”, men kan prøve både 0 og 16843008 i morgen. Det ordner seg nok da :slight_smile: Man kan jo vekke halve nabolaget når man åpner garasjen om morgenen sånn som det er som standard!

Hehe. Supert om du har mulighet å verifisere hvilken som virker :smiley:
Prøv gjerne med 16843008 først, da @lgrubbmo bekrefter det virker med 0 :slight_smile:

Tror det skal gå fint å vekke hele nabolaget også :joy:

2 Likes

Jeg skal melde tilbake :+1:
Hadde det vært en idé og meldt tilbake til Aeotec at lydnivå 8/10 som standard bare for å åpne og lukke porten kanskje er litt i meste laget? Det er bare en garasjeport, ikke en flyalarm vi opererer her :stuck_out_tongue:
Hadde sikkert holdt plenty med 2-3, samme for LED blinkingen som jeg tolket stod på 10/10 som standard?

Håper du har bedre erfaringer med kontrolleren enn jeg hadde. Den fungerte fint helt frem til vinteren kom. Da ble det stille fra den. Om problemet var batteriet eller noe med tiltsensoren er jeg usikker på. Men den sluttet i hvert fall å rapportere.

Endte med at jeg laget en dings selv basert på ESP8266 som sender data via MQTT. Krysser fingre for at det skal gå greit å legge den inn i Thingsplex med tid og stunder. :slightly_smiling_face:

1 Like

Kan det ha vært for lave temperaturer der den stod? Dette er en godt isolert garasje, så jeg håper hvert fall ikke det skal bli et problem her.