Ny HUB?

Hei
Har det kommet ny hub igjen nå?

https://www.elektroimportoren.no/futurehome-smarthub-2/4500160/Product.html

Jepp, er hos Tibber til 2400 kr, og har ifølge dem Bluetooth også. Lades med USB-C på bildene i Futurehome shop

Kanskje denne er basert på Pi 4? Tror 1V1 var basert på Pi 3B, den ble vist som en Raspberry Pi i Amplifi routeren min ihvertfall

Hva vil den praktiske forskjellen være, er den er raskere så raskere loading? Bedre rekkevidde?

Se der ja! Der var det kommet en ny Smarthub.
Forskjellene er at det er oppgraderte chipper, med Z-wave 700 og Zigbee 3.0 for bedre håndtering og rekkevidde. Lagring og minne er også doblet fra forrige versjon. Når det kommer til Bluetooth finnes det en chip i huben, men denne er ikke aktiv for øyeblikket og er lagt til for mulighetenes skyld på et senere tidspunkt. Kost - nytte talte til fordel for dette.
Hvis jeg husker riktig så er ikke denne bygget på Raspberry Pi, men bygget fra bunnen. (Her kan det hende jeg tar feil).
For mer teknisk info, sjekk her: Smarthub II - FDV

2 Likes

Hej,
Smarthub II ser väldigt lovande ut :slight_smile:
När kommer den vara tillgänglig för beställning till Sverige?

Hei har fulgt guiden å satt opp ny hub med restore backup.

Får opp alle rom og enheter, men får ikke styrt dem (av, på dimmet) reagerer ikke. Får heller ikke installert noen av playground appene.

Noen som har vært borte i det samme?

Jeg byttet fra 1V1 til 2V0, la tilbake backup og stort sett ingenting fungerte… Endte opp med å nullstille hub’en og legge inn enheter på nytt - men fortsatt ville ikke energistatistikken ta i mot data, og loggen ga bare feilmelding. Gjorde bommerten å slette default event collector inne i Things Plex i den tro at denne ville bli gjenopprettet ved nullstilling - men neida, den er og blir borte. Heller ikke support har klart å rette opp dette. Litt usikker på hva jeg kan gjøre nå…

Playground appene kom inn til slutt, men ingen ting av styring fungerer. Laget en supportsak :disappointed:

@MortenG Har du et ticketnummer hos support?
Vi kan få lagt inn default config for ecollector.

Dere andre som har byttet fra en eldre hub til hub 2V0 tok dere en ny backup på nyeste backup-restore?
Merk at foreløpig vil zigbee enheter bli med over fra hub-core men ikke på zigbee-chip - De må dessverre legges inn på nytt

@espen Har bare snakket på telefon noen ganger, men sendte inn sak her om dagen - ticket 69673.

Hadde en 1V1, oppgraderte.

Fikk feilmelding når jeg gjenopprettet backup, men viste seg at ting var gjenopprettet likevel

Men: Hva skal jeg gjøre med Zigbee-enhetene?
De er fortsatt i appen, men fungerer ikke. Jeg får ikke til å slette dem fra appen eller Thingsplex, så får ikke lagt dem til på nytt

Har sendt inn ticket fikk hjelp til slutt, men måtte ringe for at noen skulle bry seg om ticket desverre :disappointed:

Det som var merkelig at noen av automasjonene ble med over i backup andre ikke :flushed:, måtte også gå å klikke reconfigure på mesteparten av zwave enhetene.
Med andre ord ikke smertefri oppgradering, har også etterspurt hva som var problemet, venter svar på det.

Opplevde også problemer med å gå over til ny hub. Fikk god hjelp når jeg ringte inn og fikk systemet opp å gå til slutt.
Problemet jeg fikk var at ingen ting virket fra appen, men statusene (av/på, effektmåling osv) ble oppdatert.

Sliter fortsatt med «tregheter» i systemet til tider, det kan gå flere minutter fra en kommando sendes fra app eller modus bryter før det skjer noe om i det hele tatt skjer noe. En omstart av huben fra appen hjelper, da fungerer alt igjen.
Håper det snart kommer en fiks på dette snart.

Hvordan fungerer det hos deg nå? Jeg må restarte den nye huben 1-2 ganger om dagen for å få den til å virke.

Hwi @AndersEK fungerer fint hos meg nå, ikke noe forskjell til den gamle bortsett fra den føles raskere i responsen både i app og automasjoner.

1 Like

Hei!
Denne meldingen gikk under min radar, dessverre!
Sjekk ut denne: Futurehome Smarthub II ⚡️ Tibber Store

1 Like

Eg slit med noko av det same akkurat no. Tregleik (eller i somme høve frys) i systemet heilt til eg tek ein omstart.

Har berre hatt alt oppe og stå på ny hub sidan i går føremiddag, så det kan godt hende det berre lyt få gå seg noko til (gjenopprette ruter i Z-Wave-nettverket, til dømes). Lyt berre fylgje med litt. :blush:

Når det er sagt: I dei tidsromma der alt fungerer som det skal så opplever eg den nye huben som ein god del meir responsiv enn den gamle. :+1: Alt eg hadde på gammal hub ser ut til å fungere akkurat likt på den nye (Z-Wave, Zigbee, appar frå Playground, same automasjonar/flowar).

Jeg er ny her på forumet har ny hub og vil gjerne dele min erfaring så langt. Jeg gikk til innkjøp av Futurehome Smarthub II og har satt den opp fra grunnen av. Jeg har benyttet Home Assistant på Raspberry Pi3 fram til nå men gikk for FH for å få varme- og energistyring av VVB og gulvtermostater i Tibber.
Jeg har foreløpig satt opp FH med Philips Hue Bridge og IKEA pærer. Alt sammen kom rett inn på første forsøk. Nevner det siden det ofte krevde mange forsøk med IKEA-pærene på Pi3 og RaspBee. Jeg foretrekker imidlertid fortsatt Hue-appen framfor FH for lysoppsett.
Har også installert FH power-up i Tibber og Tibber Pulse i FH. Det siste krevde et antall påloggingsforsøk.
Så langt virker alt stabilt.
Testet også Sensibo Sky i FH, men den har bedre kontroll direkte i Tibber-appen så den avinstallerte jeg igjen.
Neste som skal inn blir VVB og gulvtermostater…

3 Likes

Jeg brukte fredagen til i resette huben og legge inn alt på nytt for å håpe at problemet ble borte, noe det ikke ble. Opplever til tider tregheter og må restarte huben for at z-wave utstyret skal kunne styres fra appen. Zigbee utstyret fungerer som det skal.(bortsett fra målinger som er litt på utur)

@Anders eller @espen er dette et problem dere er kjent med? Når jeg snakker med support tidligere så fikk jeg beskjed om at problemer lå hos «dere» da enhetene rapporterte som de skulle.
Har også sendt dette inn som support sak.

1 Like