Off Topic -Trådløst nett

Hei folkens.

Jeg planlegger å bytte nettverks utstyr her hjemme. Har i dag Telenors router, som forsåvidt er ganske stabil, men har allikevel noen store utfordringer ved å bl.a. bytte på IP adresser innimellom.
Jeg har hørt at UniFi gatevay, har mulighet til å låse IP adresser, selv på enheter som ikke har mulighet for å sette fast adresse (Google home, diverse smart WiFi utstyr).
Så dette er sterkt vurdert, hvis ingen har noen andre tips.
Jeg er ikke veldig kjent med UniFi, så jeg trenger litt bistand for å velge rett.
Er jeg inne på noe her?

som router, og denne som accespunkt

Send meg gjerne tips på annet utstyr som gir mer for pengene eller er bedre egnet

Me brukar UniFi hjå oss, og eg er godt nøgd. :slight_smile:

Me har Cloud Key, UniFi USG Pro, 24-portars UniFi PoE-switch og UAP-AC-PRO, så eg tenkjer det oppsettet som du har sett på vil fungere greitt. Elles går det an å sjå på UniFi Dream Machine i staden. Dette er vel på mange måtar etterfylgjaren til USG, men eg har ingen erfaring med denne sjølv:

Dette vert på mange måtar ei alt-i-eitt-løysing, der du får både cloud key, brannmur, switch og aksesspunkt integrera i ei eining.

Når det gjeld det du tenkjer på i høve til IP-adresser så har eg ikkje prøva akkurat det du tenkjer på, men viss ikkje det går an å få til i UniFi så tvilar eg på at det går an i det heile teke. :wink:

Takker for svar.
Jeg bor bare i en leilighet på ca 90kvm så det er ikke store forhold…. Jeg har også to switcher i vruk i dag, men de kan jeg vel fortsette å bruke, jeg trenger ingen spesielle styringsmuligheter på de

Jeg tviler du får låst en “static” ip address gjennom din ruter - det er din internet leverandør som kontrollere dette. Ofte brukes en service (e.g., noip.com) får å komme til riktig ipadresse utenfra.

Eg oppfatta det som at trådstartar meinte å låse IP-adresser for utstyr internt i huset, ikkje den eksterne IP-adressa?

Du kan fint bruke andre switchar i hop med UniFI-utstyr, ja. Du misser mogelegheita til å ha full kontroll over alt via programvaren til UniFi, men det kjem an på den enkelte brukaren kor viktig dette er.

Det er korrekt mtp låste ip adresser knternt
Og @espen har gjort det samme, så det er derfor jeg er intressert i UniFi

Ah - da har jeg misforstått. Takk for forklaringen. :slight_smile:

Hei :smiley:
Som du skriver så bruker jeg selv UniFi og er storfornøyd :star_struck:

Skrev litt om det i denne posten;

Men har videreført dette litt også. Man kan enkelt lage et “nytt nettverk” og låse MAC addressene til IP addresser, så hver gang enheten (som oftest er konfigurert til å bruke DHCP) til å alltid gi samme IP til enheten.
Med et AP, kan man enkelt lage et IoT nettverk som kun sender 2,4GHz, da det er flere enheter som kun støtter det.
Som @Torfinn skriver så får man mer mulighet med managed switcher, men det kommer jo ann på behovet :smiley:
Om du ikke går for en DreamMachine er at du enten må ha ha CloudKey v1 eller v2 i hardware format, eller hoste selv (f.eks raspberrypi elns).
Ville også sjekket om Telenor routeren du har i dag har mulighet for bro-modus, slik at du ikke får konflikt med hvilken router som er “sjefen” :sweat_smile:
Hjemme har jeg Altibox som tillater bro-modus. Fulgte guiden dems på nettet :slight_smile:

1 Like

Takker for svar folkens.
Men hva brukes en CloudKey til?

I såfall er vel den enkleste og rimligste løsningen Dream Machine?

Enkelt sagt så er Cloud Key “hjernen” i systemet. Det er gjennom den du set opp og styrer alt.

Så akkurat der er Dream Machine grei, for der har du alt i eitt. :slight_smile:

Ok. Supert.
Vil jeg egentlig i det hele ratt trenge den telenor routeren? Kan jeg ikke gå rett fra fibermodemet inn i Dream Machine?

Det ser ut som om standardutgåva av Dream Machine manglar portar for dette:

Ut over det så vil eg tru det du tenkjer på kan gå an. Eg har aldri prøvd. Sjølv har eg Altibox, som Espen, og har denne berre ståande i brumodus. Eg vurdera å kople fiberen direkte i USG, men for meg vart det for mykje plunder og heft og potensielle problem utan at eg såg nokon spesiell gevinst i det. Det hadde sjølvsagt blitt ein boks mindre, men den står likevel godt ute av syne i eit dataskåp ute i teknisk rom, så det betyr lite for vår del.

Jeg forstår!
Skal sjekke dette med bromodus på telenorrouter👍🏻
Takker for alle svar

1 Like

Jeg bruker UDM hjemme, er veldig fornøyd med denne.
Den har “alt” innebygget inkl. trådløst nett.
Man kan låse IP adresser mot Mac-adresser selv om man kjører utstyr via unmanaged switcher fra andre fabrikanter.

3 Likes

Einig i alt som er skreve - men anbefalar å sjå om denne dekkjer behovet i di leiligheit

Finst også ein Pro og ein Long Range versjon som også støttar WiFi6, men denne dekkjer behovet for dei fleste og er litt rimeligare.
Sjølv har eg 3 av denne og har etter mykje om og men fått satt dei opp på ein måte som gir bra 5GHz dekning i heile huset på 270 m2. Men for 90 m2 burde det vera nok med ein, såfremt du ikkje er veldig låst ift plassering, trass i at den har litt svakare radio enn Pro-versjonane.

1 Like

Takker for tips, men jeg tror det heller imot en ‘i ett løsning’ med UniFi Dream Machine

1 Like

Det er vel ålreit og begynne der, så kan galskapen ta over og du kan ekspandere senere.
Kjører selv en CK2+, USG, 16p switch, 4 AP og 3 kamera. Det er så gøy :tada:

Hvis du går for løse APs så kan jeg anbefale light versjonen. Prisgunstig som har fungert meget godt for meg både i hus og leilighet.

3 Likes

Dere som kan dette.
Betyr det at jeg kan fjerne Telenor routeren og heller sette inn en Dream Machine eller må jeg allikevel gå igjennom telenor router?

Hei

Har Unifi produkter og er veldig fornøyd med de, fungere helt topp. Men prisen må det kanskje oppveies opp mot andre billigere alternativer.
Kan ha flere nettverk, faste IP-Adresser etc. Nesten ingen begrensninger på nedenstående setup og har aldrig problem med dekning på trådløs, samt kapasitet på både trådløst og hardwiring nettverk.
Remote tilgang til Dream machine via app. og mulighet for tilgangs deling på guest nettverk.

Har følgende setup:

Ubiquiti Dream Machine Pro
Ubiquiti USW-PRO-24-POE switch
Ubiquiti AP-AC-LR (1 og 2 etasje)
Ubiquiti AP-AC-Lite (Loft)

1 Like