Smartstyring av balansert ventilasjon

Vi pusser opp litt over halve huset og tenker å installere balansert ventilasjon samtidig, hvilket merke / system er enklest / best å styre fra FH og hvordan?

Vi kjøpte hus med Systemair VSR 300 (Villavent) ventilasjonsanlegg (fra 2014),og så har jeg kjøpt inn en Systemair sin Z-wave module etter anbefaling av Systemair. Men jeg sliter med å integrere den med FH, per nå er det eneste jeg får styrt er temperaturen. Skulle ønske jeg hvertfall kunne styrt viftehastigheten også.

Frode

1 Like

Eg er ganske nøgd med Systemair, men det lar seg vanskeleg integrere no utan programmeringskunnskapar. Eg har fått til enkel funksjonalitet med NodeRed og IAM modulen deira.
Støtt gjerne Systemair integrasjon | Voters | Futurehome

Dessverre støttar Z-wave modulen til systemair ikkje nye aggregat, men kanskje dei har eit API oppe å gå snart :slight_smile:

2 Likes

Jeg har lignende anlegg som deg. Har ønsket FH integrasjon, sendte mail til systemair. Fikk dette svaret fra deres lokale forhandler:

Z-wave kan tilkobles ditt aggregat ved oppgradering av hovedkort til nyere software versjon.
Koster vanligvis mellom 5-6000 inkl. mva. med oppgradering og 29990 Z-wave modul innenfor Bergens område.

Det syntes jeg var dyrt. Har du oppgradert hovedkortet på ditt anlegg? Om ikke, kan det hende at en oppgradering vil øke funksjonaliteten i FH?

Oi, det var svindyrt. Jeg har ingen ventilasjon, så får bare håpe nykjøp kommer med siste versjon.

Jeg har oppgradert hovedkort (HK) og kontrollpanel (CP). Man må ha softwareversjon 5.07.00 eller høyere for å kunne benytte Z-Wave modulen (29990).

Så det ble veldig dyrt, spesielt når jeg fikk så lite. Modbus tilkobling var også et alternativ jeg diskutere med Systemair, men med tanke på FH gikk vi for Z-wave modul + oppgradering av HK og CP.

Så jeg har stoppet litt opp og vet ikke helt jeg skal gjøre som neste steg - Ser nå på lage en Z-wave template (.json) slik at det skal være mulig å integrere flere funksjoner fra Z-wave adapteren i FH. Men har aldri gjort det før.

Frode

Z-wave modulen koster vel ca 2400kr. Kommer ikke til å betale ytterligere 3000kr for SW oppgradering.
For å få regulert viftehastighet. Hold meg gjerne oppdatert med hva du får til.

Hei igjen,

Noen som har fått til å kontrollere viftehastigheten med Systemair sin Z wave adapter… Ser at FH har fått lagt inn støtte for termostat mode. :slight_smile: Se screenshoot fra app:

Så da burde det være mulig å få til å legge inn styring av vifte hastighet også? Noen som vet hvordan man setter slik opp?

Her er spesifikasjonen til termostat type:
image

Her er spesifikasjonen til viftehastigheten:
image

@frodetri Har du kommet noe videre med dette?

Ikke kommet noe lenger siden sist nei. Ikke sett så mye på det heller. Har du?

Frode

Nei. Ikke ennå

Har en save vtr 300. Denne har en god io modul som kan brukes.

Er begrenset med zigbee 24V rele som finnes.

Men fann denne og gjorde et forsøk. Fekk parret den med FH på første forsøk. I IO modulen er det 24v tilgjengelig som eg bruker både til å mate rele og kjører gjennom rele til digital inngang. Brukte en universal konfigurerbar inngang som eg no bruker til ildstedmodus. Testa den med 12v først, bruker 24v i bruk på ventilasjon, begge deler fungerer. Testa med usb porten, men virka ikkje hos meg.

Tenker å bestille 2 like releer til for borte og feriemodus. Ser det er også en modul med 4 rele kanaler, vurderer å ta med 1 stk i neste bestilling for test, virker denne optimalt er det nok den eg bruker mot ventilasjon. Kan komme med meir detaljert info når eg har litt bedre tid.

Link til selger eg brukte. Kjem inn på en Rf fjernkontroll. Trykk på 7 - 32V 1ch releet.
https://a.aliexpress.com/_mOOBC48