Smartstyring av varmtvannsbereder

Skal få montert inn ny 300L bereder på 3kw, og hadde i utgangspunktet tenkt til å styre denne med en aeotec heavy duty. Ser nå at Heatit ZM Single Relay 16A er på black friday tilbud, og begynte å tenke på om den kan være mulig å bruke istedenfor.

Noen som har testet og kan komme med noen argumenter for/mot både aeotec og heatit? :blush:

Jeg bruker Aeotec Heavy Duty både på VVB og komfyren og de er dønn stabile👍

Jeg bruker selv Heatit z-relay, jeg valgte denne fordi den har innebygde innganger for fuktføler og 2x tempsensor.
Egentlig veldig fornøyd med denne, men den sliter med korrekt strømmåling når termostaten i berederen slår seg av og det ikke brukes strøm, da viser den 2-300w forbruk. Heatit er kjent med dette, og det er begrensninger i hardware som gjør den dårlig på lave/ingen last.
Når det er sagt, hvis man slår av reléet er derimot strømtrekk 0w, så hvis man i FH får termostatfunksjon for høyere temperaturer, vil den fungere fint.
Heatit anbefaler single relay 16A om man trenger nøyaktig strømmåling da denne har helt annen hardware for dette. Du mister temp og fuktføler om du sammenligner med z-relay.

Aeotec har jeg ikke erfaring med.

Jeg har Z-Relay, men pga problemene som RoyThomas beskriver så ønsker jeg egentlig å bytte min.
Syntes det er veldig kjedelig at den ikke kan måle korrekt forbruk ned mot 0W.

Fikk anbefalt Single Relay 16 av Heatit selv så lurer på den. Hadde vært spennende å høre om noen har brukt den

Takk for informative tilbakemeldinger😊 Single relay er på tilbud til 399 nå, så tror jeg tar sjansen på å prøve den👍🏻

Har du link til tilbud ? :slight_smile:

https://www.elektroimportoren.no/heatit-zm-single-relay-16a/4512671/Product.html

1 Like

Flott tips om tilbud.

Et spørsmål, har FH noen slags støtte for automatisk avslåing av definerte ting ved høy strømpris? Sammen med Tibber kanskje? Eller må man lage noe selv, eller bare anta at det er dyrt på morgen og kveld?

Edit: Jeg var litt kjapp, jeg fant en annen tråd som DELVIS besvarer spørsmålet mitt: Temp styring av smartplugger basert på HAN total effekt

I disse dager med høye strømpriser og skumle fremtidsutsikter med effektledd på nettleien så er dette plutselig aktuelt. For et år siden kunne jeg ikke bry meg, men så sammenliknet jeg strømregningene fra 2020 og 2021… :roll_eyes:

1 Like

Kan jeg videreføre tråden og spørre om noe har gode tips på standalone temperaturmålere som kan kobles på bereder?

Er vel mest optimalt og lime på noen NTC sensorer, små og varmebestandige, men kjenner ingen standalone temperaturenhet for slikt.
Noen tips?

Gjerne det👍🏻 Jeg ønsker også tips for å få styrt VVB mot strømpris, uten risiko for kaldt vann når det skal dusjes🙈 har testet en stund på min gamle nå, der den skrus av de dyreste timene, men aldri mer enn 3 timer, og etter å ha vært av må den stå på igjen i minimum 2 timer.
Har hittill virket meget bra👍🏻

1 Like

Kunne tenkt meg måling av strømforbruk på VB selv. Har litt mye som er ukjente enheter i forbrukt. Hvor safe er denne på VB? Litt redd for å putte på noe som ofte står med så høy effekt selv om denne er på 3600W mtp brann. Litt overrasket over vår nye breder. Kan se ut som denne bare er på 2.000W.

Ifølge Heatit er denne passende på bereder, fikk den anbefalt av de som et alternativ til z relay

På 3kw bereder også?

Akkurat det spurte jeg ikke om, men har god erfaring med at de svarer på spørsmål på post@thermo-floor.no

Fikk svar fra Thermo Floor at det går fint å bruke den på 3kw bereder også👍🏻
Bestilte 2 stk nå, så kanskje jeg bruker den andre for å få måling på varmepumpa også👌🏻

2 Likes

Fibaro smart implant kunne kanskje gjøre den jobben. Den har vel 3 temp. sensor innganger, så da kunne man muligens bruke den til å måle °C i ulike nivåer på større tank, eller datalogging av varmevekslere på inn og utgående flow.

1 Like