Strømkontroll - styre VVB etter gjennomsnittspris

Ja har skreve litt om det tidligare, her:

Hei
Reglene for smart varmtvannsbereder bør etter min mening være slik.
Hver 14 dag står vvb på i 24 timer for å drepe bakterier

hvor mange timer vvb trenger å stå på burde man kunne estimere ut i fra temperatur på vvb
Dette vil muligens kreve mer enn en temp sensor da varmtvann er øverst og kalt neders.

Hvis ikke man bare har en temp sensor burde det gå og sette behovet for antall timer oppvarming
Ut i fra strømpris velges det når på døgnet den går på.

I tillegg burde man sette på vvb varme elementet dersom vvb temp sensor er under en viss temperatur, si 50 eller 60 grader. Man vil jo IKKE risikere at ungdomen må risikere å dusje i kalt vann

Høres fornuftig ut.

Intil jeg får programmert det bruker jeg tids rele fra biltema går på 00:00 og av 05:00

Er kanskje ikke så mye ekstra å hente med smartere styring enn biltema tidsrele ?

Høyrest ut som du er inne på noko. Her finst ikkje noko generelt fasitsvar men eg antar du har googla deg fram til faglige råd og tiltak mot legionella og basert reglane på ei individuell risikovurdering deretter.

https://www.fhi.no/nettpub/legionellaveilederen/temakapitler/tiltak-i-private-hjem2/

Siden det virker som folk har fått automasjon styrt etter strømpris til å virke, har noen noen forslag til hvorfor min ikke fungerer?

Akkurat nå er strømprisen definitivt mer enn 5% høyere enn gjennomsnittsprisen og automasjonen har ikke slått inn.

Står i bunn av automasjonen din at den skal gå både av og på i samme automasjon. Lag to forskjellige, en for på og en for av.

Er ikke at dersom prisen er 5% eller høyere, så vil den slå av varmtvannsberederen, ellers vil den slå den på? Mener jeg så en instruksjonsside fra Futurehome som satte den opp slik.
Her er instruksjonene jeg fant tidligere og viser samme måten som jeg har satt det opp på

Det ser og høres kanskje rart ut, men det er riktig slik han har gjort det; det øverste gjelder hvis triggeren (<5%) er sann, det under ELLERS gjelder hvis triggeren (<5%) er usann.

@StigOe:
Vet ikke hvorfor akkurat den feilet, men for fremtidig feilsøk kan du lage en identisk automasjon som trigger en (evt. tom) snarvei, da vil det komme opp i tidslinjen når den ble aktivert.

1 Like

Takk for forslaget.

Vet ikke hvorfor (mulig fordi jeg oppdaterte SmartHub i går), men nå virker det som om automasjonen har begynt å virke. Det som ser ut til at ikke virker nå, er tidslinja. Eneste entry der er Smarthub er online igjen (23/11)…

Hei!
Pr. nå melder ikke denne automasjonen i tidslinjen. Vi undersøker litt muligheter for å legge til funksjonalitet i automasjoner, men vi har ikke landet noe sikkert her ennå.

Vurderer kjøp av hub og blant annet det rele i strømkontroll pakken. Kan man programmere at tank skal være fullstendig avslått f.eks fra 06 på morran til 23 på kvelden. Og feks når vi er borte i helgene, avslått fra 06.00 fredag og helt til jeg velger å sette den på søndag ettermiddag en gang så vannet er varmt igjen når vi er hjemme?
Eventuelt hvis dette rele ikke virker slik, noen tips til produkt som gjør det? Jeg vil altså ikke ha strømforbruk overhode på varmtvannstank mellom nevnte tidspunkter.
Sliter litt med å forstå alt dette ennå.

1 Like

Ja, du kan sette opp tidsstyring ved hjelp av automasjoner i futurehome appen. Da må du selvsagt ha Futurehome huben også.

1 Like

kan strømstyring av VVB / Gulvvarme etc brukes med alle strømleverandører eller funker den bare opp mot tipper ? Takk Takk Takk

Fungerer mot alle, prisene henter FH fra nordpol, så vidt jeg har forstått :blush:

1 Like

Det er korrekt. Spiller ingen rolle hvilken leverandør man har. Prisene kommer direkte fra Nordpool :smiley:

2 Likes