Strømkontroll - styre VVB etter gjennomsnittspris

Jeg har styrt etter gjennomsnittspris en stund nå.
Styrer kun varmtvannsberederen etter strømpris. Når variasjoner i pris er stor så fungere jo denne funksjonen. Foreløbig har jeg satt den til 6% under gjennomsnittspris.
Har målt over tid og VVB trenger ikke over 6 timers oppvarming pr døgn.
Regner med de fleste trenger fullt oppvarmet VVB før kl 06.00 hver morgen.
Ved å styre etter strømpris kan man bomme på akkurat dette.
Et fint eks er idag.

Her vil det varmes på kvelden.
Jeg må følge med på appen og etterjustere, noe jeg også gjør. Men noe smarthus er det ikke.
En funksjon jeg kunne ønsket er et oppsett på eget valg av timer før kl 06 og ant timer etter kl 10.00
FH har allerede oversikt over strømpriser hver eneste dag. Dette kommer kl 13.00.
Denne priskurven burde også vært synlig i FH appen.
Det jeg da hadde ønsket å styre VVB etter er, de 3 rimeligste timer før kl06.00
samt de tre rimeligste timer etter kl 10.00.
Ant timer og klokkeslett må selvsagt være valgbart.

VVB bør også ha en egen kategori, ikke legges sammen med apparater.
For meg er noe av hensikten, så se hvor mye effekt hver enhet trekker f.eks i løpet av en dag, uke eller mnd. Hadde man kunnet opprette egne kategorier hadde det vært det beste.

Fint hvis noen andre hadde synspunkter på dette.
@Anders @espen

10 Likes

Dette er et veldig godt forslag. Og det bør kunne brukes for andre enheter også. Jeg lar Futurehome styre varmepumpe basert på snittpris. Dersom snittpris er høy like før en står opp om morgenen, eller høy på ettermiddagen før en kommer hjem fra jobb, kan det blir kaldt i huset.
For enheter med termostat, kunne man kanskje gjøre det mulig å angi en minimumstemperatur?

Jeg har kuttet mer eller mindre ut thingsplex og bruker kun nodered til regler.
Der henter jeg ut dagens timepriser fra tibber, oppdateres hver mindatt.
Så henter jeg ut snittprisen for dagen av dette.
Så her kan man nok med litt mer utregning finne de timene med lavest pris før kl 6 og varme vannet på disse
jeg ble litt gira på forslaget, så jeg skal se litt på det i kveld

1 Like

Var inni akkurat det samme!
Automasjoner kunne være litt mer variabelt med mere muligheter .
Med Thingsplex og rednose er sikkert alt mulig for
Spesialister.
Dessverre er det ikke så lett å blir spesi med datagreier når ein har passert 50. Årsdagen.

Det er selvfølgelig litt hodebry til tider, men google og forumet er til god hjelp.
Så er det mye logikk, man må ha en eller annen trigger, så en form for databehandling og deretter en action

1 Like

Fikk du sett på dette @KetilH ?
Jeg har aldri brukt node Red.
Fint hvis du legger ut en fremgangsmåte, hvis det ikke blir alt for komplisert.

Jeg håper jo at FH legger inn dette valget inn i sin software.

Siden deres strømkontroll styrer etter gjennomsnittspris,
så synes jeg det er dårlig at ikke denne prisen ligger inne i FH app.
Skal man finne denne prisen må man åpne app til et annet firma.
Hele priskurvene burde ligge i FH app. Ved f.eks å sveipe mot høyre.
Der burde all pris informasjon ligge.

Har titta litt på det og er på vei mot noe, men er ikke klart ennå.

For å få node red opp å stå, bør du enten anskaffe deg en raspberry pi som står å kjører node-red hele tiden. Eller om du har en server pc som står å kjører hele tiden.
Deretter laste ned og installere node-red

Står mye her: Running on Raspberry Pi : Node-RED

Når det er oppe å går så må du connecte node red og futurehome.

Så er du praktisk talt i gang

Jeg styrer også VVB etter strømprisen (5% under snittpris). I noen tilfeller, slik som det har vært i det siste har jeg endt opp med lunket vann på morgenen.

En foreløpig konklusjon er at regelen ikke kjører på natten. Dvs. jeg slår nå på VVB kl.01:00, slik at den alltid er på hele natten. Oppnår flere ting, 1. sikrer at VVB alltid blir skikkelig oppvarmet, 2. alltid varm vann på morgenen. 3. bruker strøm når energileddet er billigst (dog ikke alltid strømprisen da). Fra klokken 6, går den tilbake til å forholde seg til strømprisen.

Tanker?

Super løsning det også.
Jeg planlegger å dra det litt lenger, å hente ut det to billigste timene fra midnatt til kl 05, og alltid kjøre vvb på de to timene, for å sikre varmt vann.
Fra kl 06 kjører jeg på under 4% av snitt jeg da og i tillegg at vvb aldri går sammtidig med oppvask, vaskemaskin eller komfyr

Hei

Hvordan har du da satt opp dette?
Ny automasjon med tider da?
Lurer bare på hvordan du lar den styres på spot pris 06.00

Jeg er veldig interesser i en god guide for dette hvis noen kunne tenkt seg å lage det :slight_smile:

Jeg har p.t kun benyttet “standard” funksjonalitet i FH.

Strømpris:
Strømprisen er 5% lavere enn daglig gjennomsnitt og modusen er hjem eller borte: Varmtvann slås på, ellers varmtvann slås av.

Tid:
Når klokken er 02:03 på alle dager og modusen er home, away eller sleep, varmtvann slås på.

Forutsetter at man setter huset i nattmodus, ellers vil den fremdeles styres på strømpris.
Når huset da havner i hjemme modus igjen, 6:00, vil VVB styres på pris, ergo stort sett av i noen timer.

Ekskludert ferie, for det er ulike behov alt etter hvor lenge jeg er borte.

1 Like

Er det mulig å styre modus på tid? Har du funnet en metode for dette?
Kan man sette opp en automasjon som setter søvn-modus klokken 23:00 f. eks?

Ja det er bare å sette opp i automasjon med tidsstyring

1 Like

Da lærte jeg hva Modus-valget skulle brukes til :disguised_face:
Hvordan endres status på enhetene når modus endres?
Dersom modus er hjemme og varmtvannstanken er på, hva skjer når modus endres til søvn? Vil tankes slås av, eller vil den forbli påslått?

Hvis du trykker på den lille pennen i hjørnet (se bilde) så kan du redigere hva som skal skje når du velger de ulike modusenw

1 Like

Takk for tilbakemeldingen :blush:
Da tror jeg at jeg vil kunne sikre både varme og varmtvann, med den funksjonaliteten som ligger i hub-en allerede.

Jeg benytter tilsvarende oppsett som deg, men følger den anbefalte verdien på 5% over snittpris. Dvs. så lenge timesprisen er inntil 5% over snittpris, så står den på. Det fungerer meget bra.

Personlig har eg tøyd strikken litt lenger - eg slår VVBen på først når spotprisen er meir enn 5% under snittet. Det er då ein fare for at perioden med aktiv oppvarming vert for kort, og eg har derfor eit anna innslagspunkt for når VVBen slår seg av igjen. Dette har eg satt til 1% over snittet. Eksperimenterar med forskjellige verdiar her, men tenkjer gjerne det er nyttig for andre også å vita at det går an å konfigurera forskjellige innslagspunkt i appen, om ein ynskjer det!


(“VVB sparemodus” er i dette tilfellet eit signal frå Fibaro Smart Implant til eit rele - derfor er på/av i screenshoten motsatt av om Futurehome styrte brytaren direkte)

1 Like

Kan du dele litt mere opplysninger om ditt oppsett med Fibaro Smart Implant?