Tomasbolig på 190m2 p-rom med 37m2 hybel i kjeller.
Pt er strøm inkludert for de som bor i hybelen, jeg har sekundærmåler i skapet, og ved å anta at de benytter like mye varmtvann som meg og kona (to voksne pr enhet) så bruker hybelen nesten like mye strøm som resten av huset. Hybel boerene flytter om noen måneder ut, men hvordan kan jeg integrere noe smarte greier i hybelen som de selv kan styre uten at jeg overstyrer det men mine preferanser? Kun gulvvarme i hyebl, termostatene er fra byggeår, ca 14 år gamle
Kva har du av smarte ting idag?
Ift forbruk så er det vel berre oppvarming av rom og vatn som er store nok laster til at det viser igjen på straumrekninga.
Så steg nr 1 må vel vere å få på plass smarte termostatar for måling av forbruk.
Men når det gjelder tilgang til styring for kun hybelbuarar, så er det vel per idag ikkje mulig å splitte ei husholdning i appen i 2 ulike delar med kun tilgong til enkelte rom for gjestane.
Stemmer, er eventuelt for at de som bor i hybelen akn spare strø ved å styre gulvvarmen i hybelen (primær kilde til oppvarmin) så det er dnakk om en termistat, eventuelt en på badet. I egen del har jeg alt mulig, .en ser ingne poeng med å ha det i hybelen