Z-Water2 støtte til Futurehome

Hei

Jeg ser på å å sette opp et smart vannbåren varmesystem med Z-Water og Futurehome.
Men nå har de sluttet å selge den gamle Heatit Z-water regulatoren og selger bare Z-Water2.

Denne er ikke listet som støttet produkt på hjemmesidene til Futurehome:

Vil jeg få noen problemer hvis jeg prøver å sette opp dette med Z-Water2?
Er det noen som har noen erfaringer med bruk av Z-Water2?
Må jeg vente til denne kommer inn som støttet produkt?

Håper noen kan hjelpe!

1 Like

Følger denne😬

Hei :smiley:
Vi i Futurehome har ikke testet denne ennå, dessverre. Så jeg tør ikke love noen ting.
Når det er sagt, vil jeg tro at den skal fungere helt fint. Vi kan jo vente på noen som har testet for sikkerhetsskyld :+1:

Hei,
Jeg har nettopp installert en Heatit Z-Water 2 fra Thermo Floor, og den fungerer perfekt hos meg så langt. Jeg har 230 V aktuatorer på sløyfene og da er det en fordel med Heatit Z-Water 2 at den ikke har transformator for 24V aktuatorer og blir litt mindre og billigere.

Har hatt den en måneds tid, og som sagt fungerer den helt fint med FH.

3 Likes

Har du termostater i rommene for vbb-kursene og i det tilfelle,hvilke termostater har du brukt? Og er de assosiert med z-water2 for å fungere uten nett på hub?:grinning:

Den vannbårne varmen hos oss (leilighet) er så treg at det ikke er aktuelt å endre settpunkt for denne utenom når vi er ute av huset for flere dager. Da senker jeg temperaturen til 15 grader som til nå har ført til at anlegget er avslått. Jeg må slå det på minst 2 dager før vi skal komme tilbake for å få opp temperaturen til normalt nivå, noe avhengig av temperaturen. Dette har jeg stilt inn i FH på modusen Ferie (Vacation). De øvrige modusene har samme innstilling. Nattsenking har ingen mening hos oss.

Jeg har derfor ingen termostater, og styrer anlegget (6 sløyfer) fra FH og temperatursensorer i rommene. Har både Netatmo, Aqara og Tuya ZigBee Sanntidstemperatur- og fuktighetssensor. Har så langt gode erfaringer med sistnevnte som kan kjøpes for en billig penge hos https://www.aliexpress.com/item/1005003187008387.html?spm=a2g0o.order_detail.order_detail_item.4.5cfdf19cu1jdDY

Vil ikke gå så langt som å anbefale dem, men i hvert fall til orientering.

Til nå har denne løsningen fungert problemfritt hos oss, og bedre enn hos enkelte av naboene som har problemer med det trådløse termostatene og styringsenheten som fulgte med leiligheten.

1 Like

Heisann.
Jeg skal montere samme oppsett som deg på et eldre oppsett. (Har en gammel styringsenhet og 230v aktuatorer)
Er ikke elektriker, og sliter litt med å skjønne hvordan det skal kobles opp ref. koblingsskjemaet for 230v.
Bruker du en form for koblingsboks, eller splittere for å strekke kabler fra henholdsvis N fra Heatit Z-water 2 til aktuatorene, og L fra Heatit Z-water 2 til aktuatorene?
Kunne du evt. postet et bilde av oppsettet ditt?

Hei,
Jeg har i alt 6 sløyfer på mitt anlegg.

Heatit Z-Water er koblet som vist på denne illustrasjonen.

Bilde1

N-ledningen fra Heatit er koblet til 2 stk 5 ports Wago klemmer.
Wago 5

Klemme 1:

  • Port 1 er koblet til Heatit N
  • Port 2 – 4 (3 stk) er koblet til N ledningen fra aktuatorer
  • Port 5 er koblet til port 1 på klemme 2
    Klemme 2:
  • Port 1 er koblet til port 5 på klemme 1
  • Port 2 - 4 (3 stk) er koblet til N ledningen fra aktuatorer
  • Port 5 er ledig
    Det er bare å utvide med flere klemmer etter behov.

Den andre ledningen fra aktuatorene er koblet direkte til Heatit Z-water som vist på illustrasjonen.

I Futurhome er alle kursene merket som varmeapparat (kanal 1 – 6) i tilhørende rom.

Jeg bruker ikke termostater. Har Aqara eller Tuya (Aliexpress) sensorer i alle rommene og styrer alt fra Futurehome. Fungerer perfekt!

1 Like

Tusen takk! dette er gull for meg :slight_smile:

Hvis det ikke er for mye styr, kunne du tenkt deg å legge ut et bilde av løsningen din mtp hvordan det er koblet?

Hei,
Skal til leiligheten onsdag.
Skal se hva jeg får til da.
Arne

Sendt fra Outlook for Android

Supert, takk! :slight_smile:

Hei,
Har tatt litt tid Måtte lirke den av skinna uten å ødelegge noe. Her er et bilde av hvordan den er koblet hos meg. Fungerer som den skal.

Sendt fra Outlook for Android

1 Like

Tusen takk, da var det sånn jeg trodde, heldigvis :slight_smile:
Ble litt usikker da jeg så jeg måtte putte to ledninger i samme hull bortover på C der, men ser ut som det er det du har gjort også, så da føler jeg meg langt tryggere på å prøve meg :slight_smile:
Sikkert flere andre som får nytte av denne tråden også etterhvert!