Jeg har vært bruker av futurehome ett års tid nå og har veldig blandede erfaringer. Jeg har hatt mange problemer, men det jeg har mest problemer med og som svekker min tillit til systemet er at appen viser ikke reell status på utstyret.
Jeg har classic hub og “gammel” app.
Styrer panelovner med fibaro smart plug. Her kan jeg oppleve at status i app ikke er riktig i forhold til reell tilstand på smart plug. Jeg kan stå ved ovnen og se at den er på, skru av i appen, og se at ovnen er på men at status i appen endres til av. Dette har skjedd flere ganger og det kan enten skyldes at hub trenger en restart eller at fibaroenheten har hengt seg opp. Har opplevd begge deler. Det er jo åpenbart at systemet baser sin status på min kommando og ikke faktisk leser status fra fibaro-enheten.
Jeg har også implementer fibaro smart implant for å styre ventilasjonsanlegget. Foreløpig bare “tørrtestet” styring av et rele. Her har enheten stått i nettverket en stund uten å bli brukt, men for noen uker siden koblet jeg av strømmen til enheten. Appen har fortsatt ikke oppdaget at denne enheten ikke fungerer. Den viser ingen feilmelding og viser en temperatur som om alt er normalt.
Dette var bare to av de mest alvorlige feilene jeg har opplevd med systemet. Som automasjonsingeniør har jeg jobbet med tilsvarende utstyr i industrien og jeg mener det er noe fundamentalt feil med oppbygningen av systemet når systemet er i stand til å vise feil status til brukeren.
Jeg mener bestemt å ha sett på forumet tidligere at flere har opplevd det samme. Nå har jeg vært ute av forumet en stund og lurer på om det har kommer noen løsning på problemet med feil status?