Smarthub and app update

Vi som legger inn kommentarer er et nok generelt ganske gode kunder av FH. Her i huset installerte vi nylig 6 termostater fra FH sin egen portefølje. Har ca 100 enheter koblet til systemet. Mesteparten er kjøpt via FH eller er installert av elektrikere som har opplæring og avtale med FH. Elektrikerene selger FH til oss som kunde fordi de har troa på selskapet. Men det som skjer nå, der appen i flere uker ikke vet hva som skjer i huset, det gir så utrolig lite tiltro til at FH har kontroll. Og får elektriker som fronter FH til å fremstå litt klønete. FH bør ha en rollback av programvaren når slikt skjer inntil de selv finner ut av feilen. Og det er litt overraskende at de slipper oppdateringer med så åpenbare svakheter og grove mangler.

Og det er elementære funksjoner som fungerte i FH sin app i 2016, som fremdeles ikke er implementert i den “nye” plattformen, bl.a. det å få opp i appen hvilke parameter enhetene er innstilt på.

I tillegg har jeg måtte tilbakestille og reinkludere alle enhetene i huset pga at backup ikke fungerte ved installasjon av ny hub. Det er mye jobb. Termostatene til FH fikk ny oppdatert programvare som tilbakestilte alle vi hadde slik at maksvokter og feil sensor ble benyttet, og vi med det risikerte at gulvet kunne blitt skadet pga for høy varme, men fremdeles har vi ikke byttet ut FH.

Jeg mener vi må kunne forvente at det bør gå raskere å inkludere nye funksjoner i FH som har blitt stemt frem på Canny, samt at nye oppdateringer i mye større grad blir stresstestet før de blir pushet ut til kunden. Og at deres egne produkter for oppdateringer som også er mer testet. FH vil jo gå konkurs om kunder som oss ikke gidder mer. Hadde FH vært dønn stabilt ville de kunne forsvart å ta seg betalt en fast årsavgift… de er langt unna å kunne forsvare det i dag.

3 Likes

Jeg er 100% enig med deg. Det er både frustrerende og irriterende - en sitter igjen med en opplevelse av å bli lurt. Zigbe og Z-wave dingser er kostbare, og en forventer at det en bruker penger på skal fungere. Og veldig ofte gjør det ikke det. Og en må bruke masse tid på å feilsøke og sjekke at ting fungerer. Det er sikkert gøy for noen, men de fleste vil jo at det de bruker 1000vis av kroner på skal fungere. Nettopp derfor jeg mener FutureHome selger noe som “ikke finnes”. De bør justere forventningene på det de selger. Og ikke mist, som du skriver, sørge for skikkelig funksjonalitet på app/brukergrensesnittet.

1 Like

Her er 9 signalproblemer på enheter som går på strøm. Gjør at sensor ikke slår på lyset. Ikke bra. Samme feilen som var før sommeren… Gjelder enheter fra forskjellige produsenter. Jeg tror ikke på at dette er reelle signalproblemer, men “konstruert” av FH sin app/hub. Er ikke dette litt under nivået FH ønsker å levere på?

1 Like

Hva slags sensorer gjelder dette? Opplever selv ikke en eneste feil

Det gjelder Dimplug fra Nexa og flere Fibaro dimmer 2. I dette tilfelle fungerte sensor, men hub fikk ikke skrudd på lysene siden Fibaro-pillene angivelig har signalfeil.

Har du skjermbilde av oppsettet?

Akkurat nå har jeg ingen signalfeil. Med “oppsettet” mener du hvilke kanal som er lagt til rommet?

Okei
Ja👍🏻

Har lagt til iht FH sin veileder for Fibaro Dimmer 2… kanal 1

Eg trur dette er noko som skjer med oss som har mange einingar tilkopla smarthuben. Me har aldri hatt eit fullt ut fungerande system her i huset, diverre… Eitt eller anna er det heile tida.

1 Like

Jeg har over 100 enheter og aldri ett problem

Godt det funkar for nokon, det gjev ei lita von for oss andre òg. :sweat_smile:

Her i huset er det berre “mykje feil” eller “lite feil” heile vegen, og det vekslar mellom desse tilstandane med ujamne mellomrom. :smirk:

1 Like

Hehe… jeg kjører nå 4 anlegg og har ikke en eneste feil på noen av dem.

Jeg blir veldig nysgjerrig på åssen enheter du har i systemet ditt og hvilke som feiler

Eg kan sende deg nokon ord på PM seinare viss du er interessera, så me ikkje kuppar heile tråden her. :blush:

Helt iorden :grinning:

Dagens start på dagen

1 Like

Av nyskjerrighet og helt off topic, men hvor finner du denne oversikten i appen?
Jeg har siste versjon og får bare en oversikt over totalantallet med feil

Første siden når man f.eks. trykker på “Klima”. Vises helt øverst. I hovedbildet er det et ropetegn ved hver hovedgruppe som har feil. I dag tidlig hadde alle hovedgrupper et ropetegn. Gjelder enheter fra Heatit, Aeotec, Fibaro, Nexa…og jeg tror også det gjaldt Futurehome sin egen termostat. Og både batteridrevne enheter og de som går på strøm. Noen timer eller dager senere er de fleste feilmeldinger borte. Tidligere skjedde dette fra tid til annen. Forskjellen nå er at Futurehome sin Hub ikke “restarter” kommunikasjonen når man kjører kommandoer fra app/hub, noe den gjorde tidligere. Dette gjorde at signalfeil automatisk ble gjennopprettet før man merket feilen. Nå slutter jo lys å slå seg på, og huset blir i noen timer eller dager svært lite smart.

1 Like

Skjønner.
Trodde det du viste var ett skjermbilde.
Kjedlig med alle de feila altså.
Men his meg fungerer det meste av automasjoner, selv om appen viser signalfeil her og der

1 Like

Meldte inn en sak via FH support. Fikk svar etter nesten 2 uker (19.sept) at “…kan ikke si jeg ser noen særlige utfordringer her.” Og siden har det vært stille, uten videre feilsøking fra FH sin side.

Jeg må si at jeg, til tider i hvert fall, driter litt i at det ikke fungerer helt 100%. Selv om det skal sies at akkurat denne type bug var tilnærmet helt fraværende for et halvt år siden. Jeg synes bare det er merkelig at det ikke er noen kjent årsak eller mulig fiks på problemet. Og at FH i praksis har innført et problem som tidligere ikke var der.

Som dere sikkert skjønner, vi opplever daglig at en eller flere, helt vilkårlige, enheter får signalproblem (har ca 90-95 enheter koblet til systemet). Og det har ikke vært noe merkbar bedring siden problemet først ble meldt inn.

2 Likes